תמונה של חלי סבג
חלי סבג
אני חלי, אמא לילד עם רגישות גבוהה, עם השנים הבנתי שילד רגיש זקוק להורות רגישה ושהקשר שלי איתו הוא שביל הגישה אליו. החיים לצד ילד עם רגישות גבוהה בבית עלולים להציב אותנו באתגר מתמשך, אני יודעת איך לעזור לך לחזק את הקשר עם הילד הרגיש שלך באופן שיגדיל את תחושת הביטחון, היציבות והרוגע, שלך ושלו.

הילד שלך מרביץ? זה בדיוק מה שאת צריכה לעשות!

יש הרבה הורים שמקבלים דיווח מהגננת על כך שהילד הרביץ בגן,
יש הרבה הורים שהיו עדים לאלימות במריבות בין אחים,
ויש לא מעט הורים שחווים אלימות פיזית מצד הילדים שלהם.

האמת היא שאני כאמא חוויתי את שלושתם.

אני יודעת כמה התסכול גובר מפעם לפעם שאנחנו מבינים שההתנהגות הזו לא נעלמת.
אני מכירה את תחושת חוסר האונים והפחד שהילד יגדל להיות אלים.
את תחושת חוסר השליטה שאין לנו מושג מה לעשות עם זה ואיך לעצור את ההתנהגות הזו.
ואם את מכירה את התחושות האלו מקרוב, הפוסט הזה הוא במיוחד בשבילך!

לפני הכל חשוב רגע שנבין, למה ילדים מרביצים?

  • כי ילדים אומרים בהתנהגות את מה שהם עדיין לא מצליחים לומר לנו במילים.
  • ילד שמרביץ זה ילד שלא מרגיש טוב, ילד במצוקה רגשית שזקוק לעזרה מאתנו.
  • ילד מרביץ כי הוא עדיין לא יודע איך לווסת את עצמו או מה הוא יכול לעשות במקום על מנת להרגיע את הכעס שלו.
  • ילד מרביץ כי יש לו צורך שלא קיבל מענה למשל, תשומת לב חיובית.
  • ילד מרביץ כי הוא מרגיש רגשות מכאיבים כמו: קנאה, תסכול, כעס… ובגוף שלו נוצר כמו “כדור אש”
    שהוא חייב לפרוק אותו ולכן זה יוצא באלימות, בדרך כלל בידיים.
  • ילד שמרביץ להורה לפעמים זה יכול להיות ממקום של שליטה. אם ההורה מפעיל הרבה כוח או שליטה על הילד,
    זה מעלה בילד תחושות קשות והוא נאלץ להפעיל כוח בחזרה בשביל להרגיש בטוח.


אז מה עושים?

נחלק את זה למה עושים בזמן אמת.

מה עושים אחרי הסיטואציה

ומה נעשה בשביל למנוע את ההתנהגות הזו בפעם הבאה.

 

בזמן אמת יש משמעות גדולה לתגובה שלנו.

אלימות פיזית (וגם מילולית) מקפיצה אותנו ההורים – תאכל’ס זה מהווה לנו איום, זה מסוכן,
זה מפחיד אותנו לחשוב שאם עכשיו הוא מרביץ מה יהיה עוד כמה שנים…
ואנחנו רוצים לנטרל את התופעה הזו שנקראת אלימות.

ובגלל שזה מהווה לנו איום אנחנו מגיבים מתוך הרגש שזה מעלה בנו, התסכול והכעס שלנו.
ואז הדבר הראשון שהוא שומע מאתנו (בכעס) זו השאלה “למה?” “אבל למה ככה?”

באופן כללי “למה?” זו שאלה פחות טובה. הילד לא יודע להגיד תמיד למה הוא מרביץ.

וגם אם הוא יודע, השאלה הזו לא מקדמת אותנו, לא נותנת לו מענה לצורך ולא מלמדת התנהגות נכונה.
עכשיו שאנחנו מבינים שילד שמרביץ הוא ילד שזקוק לעזרה, ילד שקשה לו, שלא מרגיש טוב…
הדבר הראשון שאנחנו ההורים צריכים לעשות זה לעכב את התגובה הרגשית שלנו בסיטואציה.
מה שנקרא להפריד רגש מההתנהגות שלנו.

ומה שיעזור לנו לעשות את זה בפועל זה לשאול את עצמנו:
“מה הילד שלי מרגיש עכשיו?”  “מה הוא חווה?” “מה אני רוצה ללמד אותו?”

השאלות האלו יעזרו לנו להגיב ממקום נכון ולא אימפולסיבי.
וזה מביא אותנו לשלב הבא – שלב האמפתיה.

כי עכשיו שאנחנו מבינים מה הוא חווה הרבה יותר קל לנו להתחבר אליו.
נרד לגובה עיניים בלי כעס, באסרטיביות.

ונאמר מנטרה (בעקביות): “בבית שלנו לא פוגעים לא בך, לא באחר ולא בסביבה”.
ומיד לאחר מכן נותנת מענה לצורך, לרגש:

”אני רואה שאתה ממש כועס עכשיו….”

או

“אני רואה שממש קשה לך עכשיו… אתה רוצה להגיד לי משהו?”

ולפעמים אחרי המנטרה הזו, אני רק אחבק ואגיד “אני כאן איתך! ותכף זה יעבור”.

זה מאוד תלוי בסיטואציה.

אנחנו לא מחנכים בזמן הסיטואציה כי זה לא אפשרי כל כך.
הילד מוצף רגשית ולא פנוי להקשבה – זה יחכה לזמן ששנינו נהיה רגועים ופנויים לשיחה כזו.

נקודה חשובה – אם המריבה היא בין אחים, לא ניקח צד!

 

 אחרי הסיטואציה נקיים עם הילד “שיחת אימון” להתנהגות נכונה.
נשב ברוגע במיטה או אפילו תוך כדי מקלחת (זה עובד מעולה).

“יונתן, אתה יודע היום שמתי לב שמאוד מאוד כעסת והרבצת לי… (בהתאם לסיטואציה)

אני יודעת שאתה יודע שאנחנו לא מרביצים. למה אנחנו לא מרביצים?” (מחכה לתשובה)

“אתה צודק, כי זה פוגע בצד השני.

בוא נחשוב יחד מה אתה יכול לעשות במקום להרביץ?”

אם הוא עונה פתרונות כלשהם– מעולה! כל פתרון מתקבל בברכה.

אם הוא עונה “לא יודע” – “אתה רוצה שאני אעזור לך? דווקא יש לי רעיון טוב.”

אם הוא עונה “לא” – אני אגיד “אז אנחנו בבעיה כי הכלל הוא שאנחנו לא פוגעים באחר. וכרגע אתה עובר על הכלל
ואנחנו חייבים לחשוב יחד על פתרון שיעזור לך לא לעבור על הכלל שלנו.”

אם הוא עונה “כן” – אני אגיד את הדרך שאני רוצה שיפעל בה בפעם הבאה במקום להרביץ.

ואוסיף לזה משחק תפקידים קצר להטמעה (סימולציה).

 

ועכשיו לחלק החשוב באמת.

מה עלינו לעשות בשביל למנוע ולהפחית את האלימות.

  • אחד הכלים הטובים למניעה הוא – חוג אמא.

הילדים שלנו זקוקים להקשבה שלנו, למרחב הבטוח והמכיל שלנו, לתשומת הלב שלנו.
בדגש על תשומת לב חיובית.

חוג אמא ממלא את מיכל תשומת הלב שהם מבקשים מאיתנו בהתנהגויות שלהם.
חוג אמא מעבר לזה שהוא בונה את מערכת היחסים עם הילדים שלנו, הוא גם מונע המון התנהגויות מפריעות.
הזמן הזה יחד מרפא, מרפא את הנפש של הילד.
ושהילד מרגיש טוב, הוא מתנהג טוב!

 

  • להכניס שיח רגשי – שיום רגשי, לימוד אסטרטגיות שעוזרות בשעה שרגש מכאיב משתלט עלינו.
    נלמד את הילד להכיר את הרגשות, לתת להם שם ונלמד אותו דרכי תגובה אחרות, ודרכים שיעזרו לו להרגע.

שיח רגשי עוזר לילד לנהל נכון את התגובות שלו. אגב, גם לנו המבוגרים זה הכרחי.

 

  • תצפית – תצפית עוזרת לנו לראות מתי הילד שלנו מגיב בצורה אלימה, מה “מפעיל” אותו.

ומשם לזהות ולהבין את הצורך שלו ולתת לו מענה עוד לפני שהתנהג את הצורך שלא נענה בצורה אלימה.
וכך להפחית את ההתנהגויות המפריעות.

 

  • תשומת לב חיובית.

מה שאנחנו משקיעים בו אנרגיה גדל, ומה שלא… לא יגדל.

ולכן, יש לשים לב כמה תשומת לב שלילית הילד מקבל – גם כשהוא לא מרביץ.
תשומת לב שלילית זה ביקורת, צעקות, האשמות, הערות, איומים…
ברגע שנפחית את כל אלו, ונתחיל להעניק לילד תשומת לב חיובית – עידוד נכון ואפקטיבי, לשים לב לדברים הטובים
שהוא עושה במהלך היום (גם הקטנים ביותר), לתת מגע חם ואוהב, מילות אהבה, מחוות נעימות מאתנו…

הרי ילד צעיר איננו מבין את הבדל בין תשומת לב חיובית לתשומת לב שלילית.
האחריות שלנו היא להעניק את תשומת הלב החיובית ולא השלילית במקביל ללמידת התנהגות נכונה.
כשנשקיע בזה את האנרגיה שלנו – אנחנו נראה יותר מההתנהגויות הללו,
הוא יקבל מענה לצורך בתשומת לב – חיובית, והוא ירגיש טוב וכך גם יתנהג טוב.

 

הדבר הכי חשוב הוא שנהיה בביטחון הורי מול ההתנהגויות האלו ונגיב ממקום אסרטיבי, בטוח ובאופן עקבי.

אין ספק שזה ממש לא נעים שאנחנו לקבל דיווח מהגננת או מהמורה על כך שהילד שלנו הרביץ לילד אחר,
בטח שזה מפחיד אותנו שהילד מרביץ לאח שלו וזה כואב מאוד שהילד מרביץ לנו.

הילדים שלנו סופגים המון התנהגויות מהסביבה שלהם, אבל המשבצת של למידת התנהגות נכונה היא באחריותנו.
זה בידיים שלנו לעזור לילדים שלנו לצאת מהמצוקה הרגשית הזו ולעזור להם להתנהג נכון.
זה בידיים שלנו לאמן אותם לאסטרטגיות שיעזרו להם בחיים.

 

מקווה שהפוסט הועיל לך, אני כאן לכל שאלה שיש לך.
חלי סבג, מומחית לחיזוק הקשר עם הילד הרגיש שלך.

Natalie Epstein
| לפני 4 חודשים
איזה אלטרנטיבות יש ללהרביץ? הבן שלי כמעט בן 4 מרביץ לי כשמתוסכל, אני חוזרת על זה שמותר לכעוס אבל אסור להרביץ, ואם הוא מרגיש שהוא הולך להרביץ הוא יכול להרביץ לרצפה, לרקוע ברגליים, או ללכת להרגע בחדר (מיוזמתו). אני מרגישה שההצעות האלה לא עוזרות במיוחד, האם תוכלי לחלוק רעיונות נוספים בבקשה? תודה
חלי סבג
| לפני 4 חודשים
היי נטלי, תודה רבה ששיתפת! בטוחה שעוד אימהות מתמודדות עם הקושי הזה ושאלה כזו יכולה לעזור גם להן. זה באמת לא פשוט כשהילד מבטא תסכול בצורה פיזית ומרביץ וזה נפלא שאת כבר מנסה להנחות אותו לכיוונים אחרים ולתת לו אסטרטגיות נוספות לפרוק. חשוב לזכור שהתסכול שלו מגיע מחוסר יכולת (כרגע) לנהל את הרגשות שלו. אז הצעד הראשון הוא ללמד אותו לזהות את הרגשות שלו ולתת להם מקום. בנוסף למה שכבר את עושה, הנה עוד כמה רעיונות שאולי יוכלו לעזור: בשביל מניעה – יש חשיבות לשיח רגשי דווקא שהילד מרגיש טוב. בזמן שהוא רגוע (וגם את), שוחחי איתו על רגשות כמו כעס ותסכול. הסבירי לו שמותר לו להרגיש כעס ושזה טבעי, חזרי על חוקי הבית – “אני יודעת שאתה יודע שאנחנו לא פוגעים באחר או בסביבה, ואני כאן לעזור לך להתאמן בזה – היית רוצה? אז בוא נחשוב יחד – מה לדעתך יכול לעזור לך שאתה ממש ממש כועס?” או “מה אתה צריך שאתה מרגיש שאתה ממש כועס?” הייתי מקפידה על שיחת אימון כזו לעיתים קרובות – לקחת סיטואציה ולשוחח אליה שהילד רגוע. בלי שום ביקורת, עם שאילת שאלות, הקשבה והמון אמפתיה. (אם תרצי נוכל לדייק את השיחה הזו יחד). בנוסף להצעות שכבר נתת לו, אפשר להציע פעילויות נוספות כמו לחבק כרית, לצייר את הכעס, או להשתמש ב”בובת כעס” – בובה שהוא יכול לשחרר עליה את הכעס. הייתי מציעה לך להוסיף בחירה במקום לשלוף אפשרויות – אתה רוצה לרקוע ברגליים או לעשות כפיים ממש ממש חזק? מה אתה בוחר? עצם המחשבה על השאלה הזו והבחירה יכולה לתת לו תחושת שליטה ולעכב את התגובה הרגשית. אפשר לתרגל איתו נשימות עמוקות בזמן רגוע, כך שידע איך להשתמש בזה כשהוא מרגיש שעולה בו הכעס. אני יכולה לשתף אותך שעם הילד שלי הכי עזר לי חיבוק – גם שהוא ממש היה נסער– מגע מאוד מרגיע ומעכב את ההתנהגות האלימה. חשוב לזכור שזה תהליך למידה שלוקח זמן, וייתכן שהוא לא ישתנה מיד. תמשיכי להיות עקבית, להקפיד על “חוג אמא” איתו, לשמור על מערכת היחסים ביניכם גם שהוא “מאבד את זה”. את עושה עבודה נפלאה באיך שאת מתמודדת עם הסיטואציה, וממשיכה לחפש דרכים לעזור לו. נושא של אלימות אצל ילדים הוא נושא מאוד רחב בשביל להגיב כאן. אני מקווה שהתשובה הזו תעזור לך, ואם יש לך שאלות או תרצי להתייעץ ולדייק את הדברים – אני כאן :)
עוד תוכן רלוונטי
את מסתובבת בסלון הבית הפרטי שלך,זה שחלמת עליו, שהתפללת בשבילו ובעיקר בעיקר האמנת בו שהוא יצליח ומשהו מרגיש לך לא נכון. הבטחת לעצמך שתצליחי להיות האמא החורגת הכי טובה שיש.
בשבוע הבא יצא לדרך מצעד הגאווה והסובלנות בירושלים, ושבוע אחריו עצרת הגאווה והתקווה בתל אביב, יכול להיות שהבן/הבת שלך מגיעים הביתה עם שאלות סקרניות וטבעיות לגבי קהילת הלהט”ב, יכול להיות שאת רוצה לפתוח את הנושא ולתת מידע מדויק כי זה משהו שעלול לצוף בבית, ויכול להיות שהאינטואיציה ההורית שלך אומרת…
אין אמא שלא רוצה שהילד שלה יהיה בטוח בעצמו. אם את קוראת את הפוסט הזה אז כנראה שגם את רוצה. אבל רגע – עצרת לשאול את עצמך באמת – מה זה ילד בטוח בעצמו? מה זה אומר ילד שמחובר לרצונות שלו, לשאיפות שלו, לקול הפנימי שלו? בספרה של אליס מילר…
קורסים רלוונטים
כל הרעיון בקורס הזה הוא לא לחשוב שהילד שלנו הוא איזה רובוט צייתן
שלא עושה טעויות
זה לא התפקיד שלנו
התפקיד שלנו הוא ליצור אווירה שתומכת בהתנהגות טובה שלהם,
תומכת בצמיחה שלהם,
תומכת בהם כשהם טועים הם אף פעם לא יהיו מושלמים
וגם לא אנחנו.
איך תוכלי להפחית את הצעקות בבית ואפילו להפסיק לצעוק לגמרי?
הצטרפי לאתגר שהשתתפו בו
אלפי אמהות לפנייך!
כל הרעיון בקורס הזה הוא לא לחשוב שהילד שלנו הוא איזה רובוט צייתן
שלא עושה טעויות
זה לא התפקיד שלנו
התפקיד שלנו הוא ליצור אווירה שתומכת בהתנהגות טובה שלהם,
תומכת בצמיחה שלהם,
תומכת בהם כשהם טועים הם אף פעם לא יהיו מושלמים
וגם לא אנחנו.

כל כך טוב שבאת!

מה מחכה לך בפנים...

הכי קל להתחבר לאתר בית אמא מאמנת עם חשבון שכבר יש לך
יש לי חשבון היכנסי >
שנתקדם?