אפרת לקט
אפרת לקט

המתנות שהילדים שלך ייקחו איתם תמיד

 

 

לרוב, מתנות יעודדו באופן מיידי כל ילד (שאני מכירה לפחות). אבל בנוסף למתנות כפי שאנחנו מכירים אותן, יש עוד הרבה מאוד דרכים לעודד ילדים, בכל יום ושעה ולא באירועים מיוחדים. רוב הדרכים הללו נובעות מכך שאנחנו מעניקות לילדים אהבה על עצם קיומם ותו לא. מכאן גזרתי 25 מתנות ספציפיות של אהבה, שגם יעודדו את הילדים שלך וגם ישאירו בהם לאורך זמן את התחושות והאפקט שאת רוצה עבורם.  

 

   

1. תזכירי לו שאת כאן בשבילו 

תזכירי לילד שלך בהזדמנויות שונות, פעם אחר פעם, שאת כאן בשבילו תמיד, שתתמכי בו ותשאי יחד איתו בכל בחירה ותוצאה של דברים שיבחר לאורך הדרך. תסבירי לו שזה חלק מהתפקיד שלך כאמא. הקפידי להזכיר לו כל זאת ברגעים פחות טובים וקלים ובנקודות יותר מאתגרות ואולי מבלבלות. 

 

2. תני לו את כל הקשב שלך 

כשהוא מדבר איתך, תני לו את הקשב המלא שלך. הסתכלי לו בעיניים, חזרי בראש (ובלב) על המילים שאמר כדי לשמור על הקשב שלך בשיחה.  קארל רוג’רס אמר בצורה נפלאה, שילד שמקשיבים לו לומר את המקום הראוי לו בשיחה, וכתוצאה מכך  גם את המקום הראוי לו בעולם.  

 

3. עזרי לו עם מה שמעניין אותו 

עצרי והקדישי זמן להתבונן בילד שלך. תראי מה הוא אוהב לעשות, אילו דברים מעניינים אותו, מה מלהיב אותו, ואם תמצאי דברים שיכולים להפוך לתחביב עבורו  נסי לעזור לו להעמיק את העיסוק שלו בתחום. כך, לדוגמא, אם הוא מתעניין במוזיקה, סדרי לו בבית פינת נגינה עם כלי נגינה, חפשי איתו יחד סרטונים ביוטיוב שמלמדים על טכניקות נגינה, ועוד.  

 

4. בלו יחד במטבח 

כולנו צריכים לאכול. אבל להכין אוכל לא חייב להיות רק מטלה סיזיפית או טכנית של להכין אוכל. נסי להתאים את המשימות במטבח לגיל את הילד ולהעדפות של שניכם, בין אם זה אפייה, הכנת סלט וכו‘. 

 

5. תצחקו יחד  

מה מצחיק את הילד שלך? אילו סרטים, דמויות, בדיחות או סיפורים גורמים לו להתגלגל מצחוק? נסי להיכנס איתו לעולם שמצחיק אותו ולחוות את זה יחד. לצחוק יחד זו חוויה אינטימית ומחברת (וכיפית) מאין כמוה.  

 

6. שתפו בחוויות כיפיות 

תחלקי עם הילד שלך בחלק מהחוויות המהנות והשמחות בחיים שלך. ספרי לו עליהן בפירוט ובהרחבה. תלמדי אותו להשתאות מהחוויות של עצמו ולהפיק מהן שמחה והנאה. 

 

7. תיזכרי איך זה להיות ילד 

אנחנו עסוקות כל כך בלהיות הורה לילדים שלנו, שלפעמים שאנחנו שוכחות איך זה הרגיש להיות ילד… לנסות לגנוב עוד כמה דקות לפני שהולכים לישון, או של פעילות אחרת שאנחנו כל כך רוצות שיתנו לנו להמשיך לעשות… נסי מדי פעם להתחבר שוב לתחושה הזו שהרגשת כשהיית ילדה בגילו.  

 

8. תביעי אהבה במגע 

חיבוקים ונשיקות הן מתנות אדירות לילד. כמה שיותר יותר טוב, ואם זה מגיע יחד עם אמירות של אהבה  מה טוב. אם זה נראה לך מוזר שאני מציינת את זה, כי ברור שאת עושה את זה ברמה יומיומית, אני רק מזמינה אותך לבדוק בכנות עם עצמך כמה פעמים בדיוק את עושה את זה ואם זה מספיק וכמו שהיית רוצה. בכל מקרה, כמה שיותר  יותר טוב, אז תני לו עוד חיבוק ונשיקה אחרי שתסיימי לקרוא.  

 

9. השאירי לו פתקים 

וואטסאפ ופייסבוק זה טוב ויפה, אבל תכתבי לילד שלך (בגיל בו הוא כבר קורא כמובן) פתקים עם מילים טובות, פתקים ארוכים בכתב היד שלך, מלאים באהבה. שימי לו פתקים גם במקומות שיפתיעו אותו ושהוא לא מצפה להם, כמו בשקית הכריך שלוקח לבית ספר, בתוך ספר שקורא, מתחת לכרית. אם הוא בגיל שעדיין לא קורא, כתבי לו את הפתקים בכתב ידך והקריאי לו אותם. 

 

10. מסורת פרידת בוקר שלכם 

עשו לכם מסורת פרידה בבוקר, שהיא רק שלכם. לדוגמא, אמרו שלום עם “נשיקות מוחבאות” מתחת לחולצה. אמרי לו שכשאתם לא יחד, הוא אצלך במחשבות ובלב. 

 

11. תודי על האהבה שהוא מרגיש 

גם אם הילד שלך לא אומר לך שהוא אוהב אותך  לא לעיתים קרובות או בכלל לא – הוא מרגיש כך ומתכוון לזה. לא משנה מה, תגידי לו שאת מרגישה את האהבה שלו כלפייך. 

 

12. השאירי לו בחירה 

לפני שאת מחליטה מה יאכל, ישתה, ילבש  שאלי לדעה שלו בעניין ותראי אם אתם יכולים להגיע להחלטה שתספק את שניכם. 

 

13. תני לו לנוע במרחב 

כל עוד מדובר במרחב בטוח, נסי כמה שפחות להגביל את חופש התנועה שלו. תני לו לרכוב על האופניים, הבימבההסקייטבורד או הרולרבליידס. 

 

14. תני לו את הפינוקים שלו 

כולנו אוהבים להתפנק מדי פעם. אלה שלי, למשל, מתקלחת לבד מגיל ארבע, אבל אחת לכמה זמן מבקשת ממני שאחפוף את התלתלים המפוארים והארוכים שלה. אני עושה זאת בשמחה וגם אומרת לה שכיף לי לפנק אותה כך. תראי מה מפנק את הילד שלך ועשי זאת בשבילו בשמחה ואמרי לו שזה כיף לך לפנק אותו. 

 

15. תראי איך את יכולה לעזור לו  

לפעמים הילדים שלנו מתנהגים בצורה שמעוררת בנו חוסות נוחות או כעס, הרבה פעמים בגלל התקפי זעם שלהם. לפני שאת מגיבה בצורה אוטומטית נסי לחשוב עליו, על מה קרה לו ומה מתסכל אותו או מכעיס אותו ברמה כזו, ונסי לחשוב איך את יכולה לעזור לו במצב הזה. 

 

16. תשתטי קצת 

גם כאמאאת לא חייבת להיות כל הזמן רציניתמותר ואפילו כדאי מדי פעם להיות קצת ילדותית, לעשות שטויות, להיות לא צפויה, לרוץ ולהשתולל קצת עם הילד ברחבי הבית, לשחק מחבואים או תופסת. 

 

17. דגדוגים 

כשהילד שלך מסכים לכך, תדגדגי אותו. תפסיקי מיד כשהוא מבקש ממך להפסיק. 

 

18. תעשי בוקר טוב 

תהפכי את זמן הקימה בבוקר לזמן איכות ביניכם ושלכם. תעירי אותו בליטופים ובקול נעים ורך. אם קשה לו להתעורר, תציעי לחזור ולהעיר אותו עוד כמה דקות. נסי למצוא זמן להתכרבל ולהתחבק קצת בבוקר. 

 

19. תקריאי לו שוב ושוב 

ילדים אוהבים לשמוע את אותו הסיפור שוב ושוב, פעמים רבות. בכל פעם מחדש, לא רק שהסיפור משמח אותם, הם גם מגלים עם הקריאות החוזרות דברים חדשים, דמויות שמעניינות אותם עכשיו יותר, או חלקים שהם פתאום מתחברים אליהם יותר. מוזר? תחשבי על שירים שאת אוהבת  כמה פעמים שמעת אותם כבר בחייך ועדיין רצית עוד? 

 

20. שתפי אותו בתחביבים שלך 

ספרי לו על דברים שאת אוהבת, תחביבים שלך, אמנות שאת מתחברת אליה, מוזיקה שאת אוהבת, ספרים או סרטים. תתפלאי לשמוע כמה שיתוף כזה שלך הוא משמעותי עבור הילד שלך. 

 

21. צאו לטייל יחד 

אתם לא צריכים לעשות את שביל ישראל ואפילו לא להרחיק עד לפארקים ויערות. מספיקה פינה כיפית ליד הבית או במרחק נסיעה לא ארוכה. הפינה יכולה להיות חוף הים, פינת ליטוף, גינה ציבורית, או כל מקום שזמין לכם ונעים לשניכם. אתם יכולים לחקור עולמות חדשים ומרתקים, כמו נמלים, חיפושוית, פרחים, עצים ואוצרות טבע אחרים של אמא אדמה.  

 

22. תהיי איתו בהתלהבות 

אם חקרתם וגיליתם משהו שמרתק ומסקרן את הילד שלך, תביעי עניין ראוי בדבר. תתלהבי יחד איתו, אפילו מגובה העיניים שלו, תני לו להוביל אותך ולספר לך מה מעניין ומרתק אותו בדבר, ונסי להמשיך, לחקור ולגלות (לשניכם) על הנושא.  

 

23תכבדי בלי לזלזל 

תפני אליו בטון מכבד ותני לו להרגיש שאת מתייחסת אליו בכבוד וברצינות, ולא מזלזלת בו. לכן, נסי שלא לפנות אליו בטון מתיילד. 

 

 

24אפשרי לו להתנסות 

אם הוא מבקש לעשות משהו חדש בעצמו, תנסי לתת ולאפשר לו. גייסי את הסבלנות שלך ונסי להדריך אותו. הוא יהיה כל כך גאה בעצמו כשיצליח לבד, שאת תראי שזה היה שווה את המאמץ. 

 

25חיבוק עם משמעות 

כשאת מחבקת אותו, תנסי ליצוק לחיבוק הזה משמעות. תראי בחיבוק הזה חד פעמי, ייחודי ומיוחד.  

 

 תנסי את לתת לילדים שלך את המתנות האלה, מספיק שתבחרי אחת לשם התחלה – שימי לב איזו השפעה יש למתנה הזאת על היחסים שלך עם ילדייך.

אם תרצי, שתפי אותנו.

עוד תוכן רלוונטי
מה ההבדל בין אשמה הורית לאחריות הורית? ואיך הבחירה בין השתיים עושה הבדדל גדול על ההרגשה והתוצאות שלנו?
לפעמים בטירוף החיים צריך לעצור לרגע לשאול את עצמי מה אני רוצה? זה לא פשוט בכלל לעצור ובטח לא פשוט לעשות שינוי .
יש הרבה הורים שמקבלים דיווח מהגננת על כך שהילד הרביץ בגן, יש הרבה הורים שהיו עדים לאלימות במריבות בין אחים, ויש לא מעט הורים שחווים אלימות פיזית מצד הילדים שלהם. האמת היא שאני כאמא חוויתי את שלושתם. אני יודעת כמה התסכול גובר מפעם לפעם שאנחנו מבינים שההתנהגות הזו לא נעלמת….
קורסים רלוונטים
כל הרעיון בקורס הזה הוא לא לחשוב שהילד שלנו הוא איזה רובוט צייתן
שלא עושה טעויות
זה לא התפקיד שלנו
התפקיד שלנו הוא ליצור אווירה שתומכת בהתנהגות טובה שלהם,
תומכת בצמיחה שלהם,
תומכת בהם כשהם טועים הם אף פעם לא יהיו מושלמים
וגם לא אנחנו.
כל הרעיון בקורס הזה הוא לא לחשוב שהילד שלנו הוא איזה רובוט צייתן
שלא עושה טעויות
זה לא התפקיד שלנו
התפקיד שלנו הוא ליצור אווירה שתומכת בהתנהגות טובה שלהם,
תומכת בצמיחה שלהם,
תומכת בהם כשהם טועים הם אף פעם לא יהיו מושלמים
וגם לא אנחנו.

כל כך טוב שבאת!

מה מחכה לך בפנים...

הכי קל להתחבר לאתר בית אמא מאמנת עם חשבון שכבר יש לך
יש לי חשבון היכנסי >

פתיחת תקלה

המחזור האחרון בליווי 12 מפגשים
עם אפרת מתחיל ב29.3
ההרשמה עכשיו!

שנתקדם?