אפרת לקט
אפרת לקט

משעמם? בואו למצוא את מה שיגרום לילדך להרגיש שהזמן טס

 

שיר, בת 5, עוזרת לקפל כביסה ומוצאת שם רגע של זרימה (צילום: הילה אטיאס) 

 

כך תשמרו על זרימת המשחק של הילד. מימין: לפני ואחרי. הסברים בכתבה: מרחב לזרימה.  

איך יכול להיות שילד מתלונן שמשעמם לוהחדר שלו מלא משחקים, צעצועים ואביזרי יצירה, דברים שקנית על
פי הרצונות המדויקים שלו
 או שעל הדרך כי שמעת המלצות.
 אז איך זה ייתכן שהוא משתעמם? זה הרי יקרה בדיוק בזמן שאת בשיחת טלפון חשובהמחליטה לנוח קצת
על הספה א
ו עסוקה עם האח הצעיר. זה יהיה בדיוק הזמן שבו הילד יקרא בקול שמשעמם לו. 

 על מנת ליצור סיטואציה שבה הילד מעסיק את עצמו למשך הרבה זמן ובלי להזדקק בתיווך והכוונה שלך,
אני מעוניינת להציע לך כמה אפשרויות. את חלקן כדאי לך לבדוק ואת חלקן אני מציעה לך לעשות.
את מוזמנת לקרואיכול להיות שתקראי כאן דברים חדשים ואולי לא, אבל בכל מקרה יש לך אפשרות לבחור
מה 
מההצעות שלי מסתדר עם האג’נדה שלך או מתאים למשפחה והשגרה שלך.

רק חשוב לי שתדעי שההצעות שלי מבוססות על הניסיון שלי, אבל כמובן שאת היא זו שיודעת מה נכון ומתאים אצלך בבית.
יש מצבים שבהם אם מנסיםרואים שדברים עובדים ואז אפשר להחליט. אז בואי נתחיל. 

 

 

ליהיא בת 4 מתאימה גדלים של מיכסים שונים לסרטוט שלהם(צילום: מורן ערד) 

 

שעמום אל מול זרימה 

אי שם בשנות השישים, היה פסיכולוג ששמו מיהיי ציקסנטמיהיי (נשבעת שזה השם שלו) והוא מצא את מה
ש
כונה על ידו ״חוויה פסיכולוגית מיטבית״.
היא מתרחשת כשאנחנו 
(ללא קשר אם אנו מבוגרים או ילדים), עסוקים בפעולה כלשהי עד שאנחנו ממש
מתאחדים והופכים להיות 
איתה Oneהוא קרא למצב הזה ״זרימה״ או Flow. 

 הזרימה מתרחשת ובאה לידי ביטוי בזמן שאנחנו עסוקים בפעולה שאנו רואים בה אתגר.
אמנם לא אתגר גדול מדי, כי אז היא עלולה להפוך למתסכלת. אבל גם לא אתגר נמוך או קל מדי,
כי אז היא תהפוך לפעולה משעממת. שילוב עדין ומאוזן בין אתגר מסוים לבין עניין גדול שיש לנו בביצוע המשימה.
אנו חשים שהיא מעמידה לפנינו אתגר אינטלקטואלי כלשהו. 

 הסימן הברור ביותר לזרימה נותן את אותותיו כאשר אנחנו ״צוללים״ אל תוך ביצוע המשימה ובעצם מאבדים תחושת זמן.
אנחנו לא חשים רעב או צמא, אנחנו מנותקים ממה שקורה סביבנו ואפילו מפספסים הודעות בווטסאפ.
שום דבר לא מעניין אותנו מלבד ביצוע מוצלח של המשימה שלפנינוזה אולי דוח שאת צריכה לכתוב,
מצגת 
חשובה להכיןאיזשהו ניסוי מדעי שאת מרוכזת בו. זה מאוד אישי ומשתנה בין אדם לאדם, אבל בטוח תוכלי לחשוב
על חוויות הזרימה כשאת מרוכזת מאד במשהו וכשתסתכלי שוב על השעון  פתאום תגלי ש״עפו״ להן כמה שעות בלי ששמת לב. 

 כשמדובר על ילדים, חווית הזרימה הזאת חשובה ביותרמפני שהיא יכולה לאמן אותם להיות מרוכזים והיא יוצרת
במוחם הצעיר קשרים 
ופעולות חדשים, חיוביים וחשובים. 

 אז מה בעצם הבעיה? יש מקרים שבהם כשנראה את ילד מרוכז מאוד במשך דקות ארוכות בפאזל, לגו או כל משחק אחר,
 מתעורר הצורך לבצע “בדיקת דופק״, לוודא שאנחנו עדיין אלה שבשליטה, אז ניגש להחמיא לו על אופן העבודה שלו או על התוצר.
זה יכול להיות גם רק
 לבדוק אם הוא רעב או רוצה משהו או שכל התשובות נכונות. 

 במצב זהכל הפרעה קלה לזרימה תגרום לאיבוד עניין שלו במה שעד לרגע זה מאוד עניין אותו והעסיק אותו,
מה שהוא היה מרוכז בווגרם לו להתעניין ולחקור בעצמו את מה שעשה. 

 

 

ככה לא שומרים על זרימה. איך כן? חפשו בסוף הכתבה (צילום: עדי מרגלית באבו) 

 

הצעות לזמן הזרימה של הילד
אם את יכולה לאתר ולזהות את הילד שלך בזמן זרימה אני ממליצה לך על כמה אפשרויות: 

1. לא להפריע לו
הסתכלי עליו, שימי לב מה הוא עושהאיזו מיומנות מובילה אותו כל כך ומה דרגת הקושי של הביצועים שלו.
תעקבי אחריו רק מתוך סקרנות ותוכלי לגלות מתי הוא אפשר להציע לו קפיצת מדרגה,
ל
העלות דרגת הקושי של הפעילות או המיומנות. 

 2. את מזהה את נקודות החוזק שלו?
הרבה מאד ילדים חווים זרימה במשימות שהם מתחברים אליהן יותר ומעידות באיזושהי דרך על החוזקות שלהם –
יצירה, 
משחק דמיוני, מוסיקה, ריקוד, תכנון או בניה.
תנסי לעקוב אחר הילד שלך מתוך סקרנות על מנת להבין במה ההוא חזק.
כך 
תוכלי לתת במה לחוזקות האלה. 

 3. מסדרים את החדר
אם בחדר של הילד שלך יש משחקים או עיסוקים שקשורים לתחומי העניין שלו, כנראה שהוא יוכל להעסיק את
עצמו למשך 
לא מעט זמן ואת תוכלי לשתות את הקפה שלך כשהוא חם. 

 4. בלי מסכים
טלוויזיה, מחשב, טאבלט ומסכים באופן כללי עלולים להיראות כמו זמן זרימה נהדרבפועל – הם ממש לא!
הסיבה היא שאין בהם שום אתגר אינטלקטואלי אמיתי, אלא סקרנות בלבד.
הם 
אולי נראים מהצד כמו זרימה, אבל הם בעצם סתם בהייה. 

  

רומי, בת 4, לומדת התאמת מספרים (צילום: ענבל שושטרי) 

 

שעמום ותלות בתיווך 

ישנם מצבים שבהם השעמום של הילד הוא סימן לתלות באמא שתעסיק ותכוון ואז מגיע הזמן לעודד כמה שיותר
לעצמאות במרחבים ומצבים שונים, לא רק מתי שהוא צריך אותך ואת בכלל רוצה לקרוא ספר בנחת. 

 הנה, קחי דוגמא: נניח שהילד עסוק מאוד בזמן זרימה בחדר שלו. הוא סיים להרכיב את הפאזל שהוא הכ
י אוהב 
ורוצה להתחיל לעשות משהו אחר שמעניין אותו בחדר, למשל משחק בפליימוביל,
אבל 
הדמויות של הפליימוביל הן צעצוע יקר ולכן על מנת לשמור עליהן הנחת את הקופסאות על מדף גבוה בחדר,
מדף כזה שהילד לא יכול להגיע אליו לבד.
הוא 
צריך את עזרתך כדי להתחיל את זמן הזרימה הבא שלו, כדי להגיע לתעסוקה הבאה שלו. 

 אז הוא עוזב את החדר. אחרי שהוא יצא – הוא לגמרי שכח מה התכוון לעשות (זה קורה לכולם, גם למבוגרים).
גם אם נניח שזכר מה הוא רצה ממךיתכן שבדיוק הטלפון שלך צלצל ועכשיו את באמצע שיחה חשובה,
או שאת בדיוק משחקת עם האח הקטן. כל העמדות תפוסות והילד שבאמת רוצה להמשיך למשחק הבא – לא יכול. 

 אז מה הוא עושה ?מושך לך במכנסיים, רוקע ברגליים ומתחיל להגיד שהוא משתעמם והוא ממש חייב את העזרה שלך.
ואת? 
יכול להיות שתחשבי לעצמך ״אלוהים אדירים, אתה לא מסוגל להעסיק את עצמך עשרים דקות בשקט לבד?״ והוא?
אם החדר היה מסודר 
בצורה שבה מה שמעניין אותו נמצא במקום שנגיש לו, הוא היה עובר מיד ובקלות לתעסוקה הבאה. 

זה לא נכון תמיד, בטח שלא כל הזמן, אבל את כבר היית מרגישה ושמה לב שהוא הרבה פחות נודניק ויותר מעסיק את עצמו,
מתעניין בדברים שונים, סקרן ועצמאי.
בשורה התחתונה –
 זאת מילת המפתח בעולם של אימון ילדים  הם צריכים להיות עצמאים ושולטים ככל האפשר במצב שנוצר.
ככל שההגשה של המשחק תהיה אטרקטיבית יותר, אסתטית יותר, כך היא תגרה את הילד,
ממש תקרא לו אליה מתוך המדף
(צילום: עדי מרגלית באבו) 

 יצירת מרחב שמאפשר זרימה  הנה כמה הצעות:
אם את מזדהה ומבינה שאפשר לעשות דברים אחרת, אני מזמינה אותך לבחון כמה אפשרויות: 

 1. ארגון המרחב בו הילד משחק (החדר שלו, חדר משחקים או הסלון) כך שכל מה שעשוי לעניין אותו יהיה לו נגיש. 

 2. על הכוורת או המדפים המיועדים למשחקים הניחי משחק אחד בלבד על כל מדף. עומס רב משחקים על אותו המדף עלול
ליצור
 עומס מול העיניים שלו והוא לא יצליח לזהות או להבין מה הוא באמת רוצה לבחור מבין כל האפשרויות. 

 3. את המשחקים או בחפצים שבתקופה הנוכחית הוא לא מתעניין בהם – שמרי במה שמריה מונטסורי מכנה ״אחסון שקט״ –
ארגז אטום
במקום לא נגיש  על הארון עצמו או במדף גבוה שהילדים לא מגיעים אליו.
      מפעם לפעם החליפי בין המשחקים. יהיה לך קל לראות איך הילד יגלה בהם עניין מחדש. 

 4. חשוב שתקפידי שהתצוגה של כל משחק תהיה אטרקטיבית מאד וכמה שיותר אסתטית מפני שכך היא תגרה את הילד,
      עד כדי כך שהוא ירגיש שהיא קוראת לו לקחת אותה מהמדף.
כדי
שכל זה יוכל לקרות אני מזמינה אותך להציץ בתמונות שצירפתי לפוסט ולקבל רעיונות נוספים
      איך כדאי להנגיש את משחקי הקופסא על מדף. 

 תמונות סידורי הבתים באדיבות עדי מרגלית באבו.   

 

 

 

עוד תוכן רלוונטי
מה ההבדל בין אשמה הורית לאחריות הורית? ואיך הבחירה בין השתיים עושה הבדדל גדול על ההרגשה והתוצאות שלנו?
לפעמים בטירוף החיים צריך לעצור לרגע לשאול את עצמי מה אני רוצה? זה לא פשוט בכלל לעצור ובטח לא פשוט לעשות שינוי .
יש הרבה הורים שמקבלים דיווח מהגננת על כך שהילד הרביץ בגן, יש הרבה הורים שהיו עדים לאלימות במריבות בין אחים, ויש לא מעט הורים שחווים אלימות פיזית מצד הילדים שלהם. האמת היא שאני כאמא חוויתי את שלושתם. אני יודעת כמה התסכול גובר מפעם לפעם שאנחנו מבינים שההתנהגות הזו לא נעלמת….
קורסים רלוונטים
כל הרעיון בקורס הזה הוא לא לחשוב שהילד שלנו הוא איזה רובוט צייתן
שלא עושה טעויות
זה לא התפקיד שלנו
התפקיד שלנו הוא ליצור אווירה שתומכת בהתנהגות טובה שלהם,
תומכת בצמיחה שלהם,
תומכת בהם כשהם טועים הם אף פעם לא יהיו מושלמים
וגם לא אנחנו.
כל הרעיון בקורס הזה הוא לא לחשוב שהילד שלנו הוא איזה רובוט צייתן
שלא עושה טעויות
זה לא התפקיד שלנו
התפקיד שלנו הוא ליצור אווירה שתומכת בהתנהגות טובה שלהם,
תומכת בצמיחה שלהם,
תומכת בהם כשהם טועים הם אף פעם לא יהיו מושלמים
וגם לא אנחנו.

כל כך טוב שבאת!

מה מחכה לך בפנים...

הכי קל להתחבר לאתר בית אמא מאמנת עם חשבון שכבר יש לך
יש לי חשבון היכנסי >

פתיחת תקלה

המחזור האחרון בליווי 12 מפגשים
עם אפרת מתחיל ב29.3
ההרשמה עכשיו!

שנתקדם?