“מלחמות” עם ילד בן 11 חודשים – איך מנהלים את זה נכון?
הוא מאד דעתן ויש דברים שלא רוצה, או, לא רוצה עכשיו.
להתלבש, לשכב רגע כדי להחליף חיתול, לשבת בכיסא באוטו, וכשהוא לא רוצה, הוא צורח, זורק את עצמו, מקשיח ומקשית את הגוף.
אני הרבה פעמים מנסה בטריקים, מנסה להסביר לו, מנסה לשיר לו, מנסה מנסה, ואז מתפוצצת!
וכמה שאני יותר מנסה, וכמה שיותר חשוב לי שהבפעם נעבור את זה בטוב, ככה אני יותר מתפוצצת ובסוף זה יוצא הכי גרוע…
להכניס אותו לכסא באוטו יכול להיות ממש מלחמה, פיזית, זה נוראייייי! אחרי שהתיישב כבר הכל בסדר, מבסוט ומשחק, אבל ההושבה עצמה זה מלחמה! אבל הוא לא מבין, ולא נרגע ומתעקש, ואני לא יודעת מה עושים בגיל הזה כדי שישתף איתי פעולה…
ממש מרגיש לי שמפעם לפעם זה מחמיר ושאיך שאני אתמודד עם זה היום ישפיע על איך ההתנהגות שלו כשיגדל.
חסרת אונים. מתוסכלת, וממש ממש אשמח לעזרה🙏
היי אמא,
אני ממש מבינה את התסכול והקושי שאת חווה, זה באמת מאתגר כשהילד המתוק שלנו מתחיל להביע התנגדות במיוחד ברגעים שנראים לנו
פשוטים וכאלה שאנחנו רוצים כבר להתקדם איתם. חשוב שתדעי שמה שאת מתארת הוא טבעי ותואם גיל והתפתחות של הילד שלך.
יש לי שאלות שחסרות לי כמו האם הוא הולך/ מדבר/ איך הוא מתקשר את הרצונות שלו אבל אענה כפי שאני יכולה מתוך הנתונים שכן יש לי.
בגיל 11 חודשים הוא נמצא בשלב מרתק של גילוי העצמי שלו, גילוי היכולות שלו, הוא מתחיל לאט להבין שהוא ישות נפרדת ממך, ההתנגדות שאת חווה בהחלפת חיתול,
התלבשות, בכניסה לכיסא הבטיחות הן למעשה הדרך שלו לומר “אני כאן, יש לי דעה, אני רוצה להחליט” זו התפתחות תקינה ומבורכת.
כשאת מתארת שאת מחפשת טריקים ודרכים וסוף מתפוצצת אני ממש מבינה את זה. זה מתסכל לנסות ולהתאמץ ולא להצליח להשיג את שיתוף הפעולה המיוחל.
אני קוראת לזה “למתוח את הקפיץ” אנחנו מותחים את קצה גבול היכולת שלנו עד כדי התפוצצות, ממש כמו קפיץ שנמתח יותר מידי,
ולכן איזה כיף שכתבת ואני מקווה שתוכלי להיתרם ולפעול אחרת.
אז מה כן?
דבר ראשון כל הזמן להזכיר לעצמך שהוא לא נגדך. הוא רק בעד עצמו ובעד הרצונות שלו, הוא מנסה לחקור את גבול היכולת שלו וזה מסקרן אותו יותר מהכל.
אל תשכחי להיות קשובה לעצמך, כשאת מרגישה שאת קרובה לקצה שלך זה הזמן לקחת צעד אחורה, לנשום, להירגע ולהתחיל מחדש…
ילדים קולטים את האנרגיה שלנו ואם אנחנו באות במאבק זה בדיוק מה שנקבל.
ועכשיו, בואי נדבר פרקטית:
לפני כל פעולה:
הטרמה: הכיני אותו מה עומד לקרות, “עכשיו נלך להחליף טיטול”/ “עכשיו נעלה לכיסא הבטיחות באוטו” וכדו
בחירות תואמות גיל: אתה רוצה את הטיטול הזה או השני? אתה רוצה להחליף במיטה או במשטח?
אתה רוצה שאני אעלה אותך או שתעלה בעצמך? נשים קודם חולצה או מכנסיים?
משחקיות: הדרך הכי קלה היא לייצר כיף ומשחקיות- בוא נעלה לכיסא כמו מנוף ונעשה רעשים מצחיקים וכדו.
משחק שהוא אוהב שיחכה לו רק בכיסא האוטו יכול לעזור לו לרצות לעלות אליו.
עצמאות: כל מה שניתן שיעשה בעצמו מבורך ויאפשר יותר שיתוף פעולה- הוא יכול לעלות לכיסא האוטו עם מעט עזרה,
או לזרוק את הטיטול לפח וכדומה. הוא צעיר אבל עצמאות מתחילה בדיוק מהגיל הזה.
בזמן ההתנגדות עצמה: שמרי על קול רגוע, תתמללי מה קורה עכשיו, מה הוא מרגיש: אני מבינה שקשה לך, ומתן בחירה,
אתה רוצה שאני אעלה אותך או אתה? ואל תשכחי לעודד אותו כשהוא כן משתף פעולה.
נתתי לך כאן המון רעיונות על מנת שיהיה לך מגוון ותבחרי מתוכם את מה שאת מתחברת ונכון לך, אל תנסי את כולם.
תזכרי שכשמנסים הכל אין עקביות, והכלי הכי חשוב עם ילדים הוא עקביות, אז תבחרי דרך מסוימת ותפעלי לפיה עם הטרמה והכנה ועקביות,
ותבחני האם יש שיפור או לא, חזרתיות היא חשובה בטח ובטח בגיל הצעיר.
אם את מרגישה שתרצי לשמוע על עוד דרכים להתמודד עם האתגרים האלה או פשוט להתייעץ,
אני כאן בשבילך, לפעמים שיחה אחת יכולה לפתוח צוהר לדרך חדשה ורגועה יותר.