ויסות רגשי

 

היי אמא,

תודה על השאלה הזו שאני מאמינה שהרבה הורים חווים, שינוי התנהגותי של הילד שלהם כשהוא עייף, רעב, מתוסכל.

שש השנים הראשונות של הילדים שלנו מאוד לא יציבות, ההתפתחות שלהן מהירה ומשמעותית, לומדים את העולם.
איך לאכול, לדבר, ללכת, חווים את כל הרגשות בעוצמה ויכולת למידה שלהם מאוד מהירה. אין יציבות פיזית, חולים בתקופה הזו יותר,
אין יציבות רגשית, אין להם מספיק מילים להביע את עצמם,וגם אין יציבות התנהגותית כי הם פשוט לומדים, מחקים ומתפתחים.
סביב גיל 4 מתחילה ההבנה החברתית, התחלה של אמפתיה, ההבנה שלהתנהגות שלי יש השפעה וכך הלאה.

לכן כשהילדה שלך “מתהפכת”  בעיקר כשהיא עייפה זה הגיוני שתחחוו אותה בהתנהגות שונה.

עייפות היא מצב שמאוד קשה לנו כאנשים בוגרים להתמודד ובטח לילדים. היא עייפה ולכן קשה לה להיות פנויה
להקשבה ו”לשלוט” בהתנהגות שלה, היא מביעה את מה שהיא מרגישה. עייפות, רעב ומצב רגשי (תסכול פחד בהלה התרגשות)
הם הסיבות העיקריות לשינוי בהתנהגות של הילדים שלנו מה שנקרא טנטרום – התפרצות רגשית.

מה שעוזר לילדה שלך עכשיו זה המסך- לטשטש את הסערה הרגשית והעייפות.
מזמינה אותך לצפות בשלושת הלייבים של אפרת יחד עם יעל מן שחר על מסכים.

בנוסף ציינת שהיו הרבה שינויים בשנה האחרונה שהשפיעו על ההתנהגות שלה, אח חדש ומעבר גן.
שינויים, כשלא מוכנים אליהם יכולים לעורר תחושה של חוסר שליטה וחוסר וודאות ואצל ילדים נוכל לראות את זה דרך, ההתנהגות שלהם.
יש כמה דרכים להחזיר את תחושת השליטה: דרך אוכל, שינה, דיבור וצרכים.
יכול להיות שהדרך שלה לא הודות בעייפות היא הדרך שלה למשוך את זמן השינה לקבל שליטה בחזרה.

אז עכשיו שפחות או יותר אנחנו מבינים את המצב, מה אפשר לעשות:

  1. הטרמה: נאפשר לה כמה שיותר וודאות בכל מה שקשור למהלך היום שלה. עם מי היא נשארת, מה עושים בחופש, מה בא אחרי מה
    . להכין טבלה שבועית עם ציור\תמונה שהיא תוכל לזהות. סדר יום קבוע, התארגנות בוקר, התארגנות ערב. הטרמה ועקביות יחד.

 

  1. בחירה: מתוך 2-3 אפשרויות שמקובלות עלייך. מה לאכול חביתה או פסטה למשל. איך להתקלח קודם לחפוף או קודם הגוף?
    מה ללבוש שמלה ורודה או חצאית וחולצה. שוב מבין אופציות שמקובלות עלייך. בנוסף בחירה תהיה גם על ידי שאלת שאלות,
    מה את חושבת על הסרט? מה אפשר לעשות? אוי יש לנו כאן בעיה מה את מציעה שנעשה? הצבעים לכלכו את השולחן- מה נעשה?
    השאלות מעודדות חשיבה עצמית שלה וחיזוק היכולת לפתרון בעיות. כשיש לילדה את היכולת לפתרון בעיה היא לא חסרת אונים, היא בטוחה יותר.
    בנוסף כשיש בחירה תחושת השליטה חוזרת אליה.

 

  1. שיח רגשי: הכרה של הרגשות, הכרה של הרגשות והתחושות בגוף תעזור לה לבטא את עצמה, היא לבד תוכל לזהות שהיא עייפה ולדעת מה יעזור לה.
    כבר נגיע על מה כן אפשר מלבד טלויזיה. שלב ראשון בשיח רגשי הוא הכרה של שמות הרגשות ואיך הם נראים\ מורגשים בגוף.
    יש טבלאות רגשות ולוח תחושות בגוף.

 

  1. שאלת מיליון הדולר: מה את מרגישה?- עוזרת להכיר את הרגשות ואיך היא חווה אותם בעזרת הטבלאות.
    מה את צריכה? – היא עונה טלויזיה\ טלפון יופי זה כבר משהו אחד שעוזר לה. שאלת מיליון הדולר היא מה עוד?
    היא לא יודעת, תשאלי “אני יכולה להציע עוד משהו?” אולי מים? חיבוק? עקביות של השאלה מה עוד ומציאת דרכים
    נוספות להרגע תשמש אותך ואותה במצבי עייפות. השיח הרגשי לא יהיה בזמן הטנטרום- בזמן הטנטרום יש מסך שחור.אז מה עושים בזמן הטנטרום בסעיף הבא.

הטרמה, בחירה ושיח רגשי תורמים להחזרת תחושת השליטה ונותנים מענה לשינויים ויציאה מהשגרה.
בנוסף מחזיקים את תחושת המסוגלות והביטחון ומשמשים עברנו כלים למניעת התנהגות מפריעה.

  1. בזמן טנטרום: לשתוק כן כן לשתוק. להישאר לידה לתת לה לפרוק את מה שעובר עליה. אם היא פוגעת בעצמה,
    באחרים או בסביבה נרחיק אותה מהסיטואציה לחדר אחר, מרפסת, יציאה רגע מהבית. בשום אופן לא נשאיר אותה לבד.
    היא מבקשת שנלך אפשר ללכת צעד אחורה ועדיין להישאר במרחק של קשר עין. כמה שפחות מלל.
    אם בכל זאת רוצים להגיד משהו, להגיד אותו פעם אחת ולשתוק. כשהיא מעט נרגעת נחזור לסעיף 4- שיח רגשי קצר:

“יפה שלי את עייפה ולכן את מרגישה ומתנהגת ככה, מה יכול לעזור לך? את רוצה רגע מים? אולי חיבוק?”
במשפט הזה יש שם של רגש\ תחושה (עייפה) הסבר למה שהיא חווה ושאלה- מה היא צריכה\ מה יכול לעזור לה. היא לא יודעת את מציעה רעיון.

 

  1. לפני שינה, הרדמה כדי לעשות פעילות מרגיעה כמו למשל ציור, משחק רגוע זיכרון\יוגה, הרבה מגע, לשמוע מוזיקה רגועה.
    לאמץ את הפעולות האלה לשגרת הערב ככה שיהיו לך עוד דרכים להרגיע אותה כשאת מזהה שהעייפות מגיעה לפני שהיא “מתהפכת”.

אני כאן לכל שאלה ואשמח שתחזרי לעדכן אם קיבלת מענה ומה עזר לך,
בקי.

 

המלצה: כשכן יש זמן מסך ללא קשר לעייפות\ רגיעה – לשבת איתה כמה דקות ותוך כדי צפיה לנהל שיחה
קצרה של שאלות על הדמויות\ סיטואציות,
מה את חושת שהיא מרגישה? מה את היית עושה? כל פעם קצת.

המלצה 2: הספר בתוך הלב שלי – ספר עם רגשות, גו’י ויטק.

המלצה 3: לוח הרגשות של חן סבן.

כל כך טוב שבאת!

מה מחכה לך בפנים...

הכי קל להתחבר לאתר בית אמא מאמנת עם חשבון שכבר יש לך
יש לי חשבון היכנסי >

פתיחת תקלה

המחזור האחרון בליווי 12 מפגשים
עם אפרת מתחיל ב29.3
ההרשמה עכשיו!

שנתקדם?