מעבר לבית ספר אחר
הם שניהם מצטיינים בבית הספר ויש להם חברים, אבל כל השנה הם לא רצו ללכת לבית הספר, הם לא הרגישו מסופקים שם: הרבה מטלות ושיעורי בית, יש הרבה מריבות בכיתה ובשכבה שלהם, לא ממש אהבו את המורים ועוד.
אני הייתי כמה פעמים אצלם בכיתה השנה, העברתי להם פעיליות והשתתפתי בפעיליות שקיים בית הספר, יצאתי משם בהרגשה לא טובה בכלל, הרגשתי שיש משהו שאינו תקין, ושהאווירה ממש לא כיפית ואינה אווירה שמושכת תלמידים.
אני שוקלת להעביר אותם לבית ספר אחר באזור שבו אני גרה. האווירה בבית הספר הזה לגמרי שונה ממה שהם מכירים ( עבדתי שם שנה בחוגים והרגשתי את ההבדלי, בנוסף, הורים אחרים שיש להם ילדים שלומדים שם, המליצו לי על הבית ספר הזה).
אני בטוחה, שאם אני מעבירה אותם, הם בהתחלה יחוו את הקשיים הקיימים בכל מעבר ( בית ספר, כיתה, תלמידים חדשים).
איך אני יכולה להכין אותם למעבר הזה? מה עלי לעשות? ואיך לתווך להם את התהליך? בנוסף, הם היו עד היום בכיתה אחת, ואני מרגישה שהבת יותר שולטת וחזקה. האם את חושבת שאני צריכה להפריד ביניהם? תודה רבה מראש
היי אמא יקרה,
אני אתחיל בלכתוב שזה כל כך לא מובן מאליו שאת מקשיבה לילדייך ולמחשבות שיש להם לגבי ביהס ומתייחסת אליהן ברצינות.
יישר כוח על זה. נשמע שאת מהווה עבורם אוזן קשבת.
את צודקת, מעבר כזה יכול באופן הכי טבעי להיות כרוך בקשיים.
מה שאת יכולה לעשות כדי להכין אותם למעבר, הוא לתת להם כמה שיותר מידע מראש לגביו,
ככל שיהיה להם יותר מידע – הם ירגישו יותר בטוחים לקראת השינוי, למשל:
- ללכת איתם את הדרך לביהס
- אם ביהס פתוח בשעות אחהצ – להסתובב בו, בחצר, במבנה עצמו, לראות איפה השירותים, ואיפה חדר מורים, איפה האיזור של כיתות ד’, איפה הממד וכו.
אפשר ללכת לשחק בחצר ביהס כמה פעמים, אפשר לצלם תוך כדי, כדי שהם יזכרו איפה נמצא האולם התעמלות ואיפה הכניסה האחורית של ביהס וכו. - אפשר להפגש כבר בימים אלו עם ילדים שילמדו בכיתה ד בשנה הבאה איתם ביחד, כדי שהם יכירו פנים ושמות עוד לפני תחילת השנה.
- אפשר לחשוב ולכתוב ביחד איתם שאלות שחשוב להם לשאול את היועצת/מנהלת/הורים/ תלמידים שלמדו שם השנה ויעלו איתם לכיתה ד ולשאול כבר בימים אלו.
לגבי שאלתך איך לתווך את המעבר, הייתי אומרת משהו בסגנון של:
הקשבתי לאורך השנה לבקשות שלכם לא ללכת לביהס, וגם חוויתי את האווירה הלא טובה שעליה דיברתם כשהשתתפתי בפעילויות בביהס.
חשוב לי שתדעו שאני מקשיבה לכם ומייחסת משמעות רבה לדברים שאתם משתפים אותי בהם, וכמה חשוב שאתם מפעילים חשיבה ביקורתית,
וקשובים לרגשות ולמחשבות שלכם, זה מאוד מוערך בעיניי.
(אפילו תחשבי על זה ברמה של מוגנות, ילד שיודע לזהות שמשהו באווירה וביחס לא תקין ומדווח על זה וזוכה לאוזן קשובה-
הוא ילד שסומך על חושיו המחודדים והסיכוי שידע לזהות ולהתריע גם בעתיד על דברים שהם לא תקינים כי יודע שיש לו בבית אוזן קשבת- גדל ויכול מאוד להגן עליו)
אני רוצה שתדעו שממש חשוב לי שתלכו בטוב לביהס ושיהיה לכם טוב בשעות הרבות שאתם נמצאים בו.
יש בהי”ס בעיר שהייתי בו, שיש בו אוירה אחרת, הרבה יותר… (תפרטי מה היתה החוויה שלך), ששמעתי המלצות עליו ואני חושבת שהוא יכול להיות אפשרות טובה עבורכם.
חשוב לי שתדעו שאני אהיה אתכם במעבר הזה ופה לכל מה שתצטרכו.
ואז את יכולה כבר להגיד את הדברים שחשבת שיעזרו להם להסתגל לביהס החדש (כל מה שכתבתי למעלה) ולשמוע מה הם צריכים ממך,
איך את יכולה לעזור להם לקראת המעבר, מה הם עוד חושבים שיסייע להם להסתגל.
לגבי הנושא ששני ילדייך יהיו באותה כיתה: לא כל כך הבנתי מה זה אומר שהבת יותר שולטת וחזקה ואיך את חושבת שזה משפיע על הבן שלך.
אם את רוצה, אני כאן עבורך בהודעות פרטיות ונוכל להמשיך להתכתב בנושא.
המון בהצלחה