ילד בן 4.5 בגן, מתקשה להיפרד בבקרים

תודה על השאלה הזו, שאני בטוחה שכל הורה התמודד איתה בשלב כזה או אחר ויש לזה סיבה.

ב-6 השנים הראשונות, ילדים מתפתחים באופן מופלא בתהליך משמעותי, דמייני את הילד הזה בדיוק ביום שהוא נולד, את המשקל שלו, את הגודל הכללי, את מה שהוא יכול לעשות בגיל יום. שנה אחרי כן הוא כבר זוחל או הולך ומברבר מילים ראשונות, יעברו עוד 3 שנים והנה התינוק הזה כבר מדבר, הולך ורץ ונפרד מאיתנו בגן. אין עוד שלב התפתחות בחיי בני אדם שהוא כל כך מהפכני – דמייני אותך בת 28 ואז 32 – אלו לא אותם הבדלים.

למה חשוב להבין את זה? כי 6 השנים הראשונות להתפתחות הן אינן יציבות, למה אני מתכוונת? הן לא יציבות בריאותית (בגיל הזה ילדים חולים הרבה יותר מאשר ילדים גדולים), הן אינן יציבות רגשית (כי לילד אין מספיק מילים וידע להבין את מה שעובר עליו או את מה שהוא צריך) והן אינן יציבות גם התנהגותית ולכן כשילד ״פתאום״ מתנהג אחרת, לנו ההורים בטעות נראה שיש כאן איזו בעיה. אבל לא תמיד זה נכון, לפעמים כשנמתין כמה ימים או כמה שבועות, האתגר הזה יעבור.

מה בכל זאת אפשר לעשות? הנה כמה אפשרויות:

  1. בשל גילו הצעיר, כל שינוי בגן יכול לגרום לו קושי בפרידת הבוקר. גננת חולה, סייעת אהובה שלא הגיעה או אפילו חבר שלא הגיע לגן. חשוב לברר עם הגננת האם חל איזה שינוי באנשי הצוות או במבנה היום.
  2. כמובן שחשוב שתבררו אם לא קורה בגן משהו שגורם לילד לחץ או פחד. כמו שאמרתי, ילדים בגיל הזה אינם מיומנים בלהסביר מה הם מרגישים, ולכן חשוב שתגיעי לגן בהפתעה בשעות שונות, כשאת מגיעה לגן, תבחני אם יש בו הרבה ילדים בוכים ובעיקר איך הצוות ניגש להרגיע אותם. האם הצוות יורד לגובה הילד, נותן לו מגע ומילים טובות או רק מפציר בו להירגע? אין צורך להילחץ ולמרות כל מה שקוראים בעיתונים על דברים שקורים בגני ילדים, רוב הגנים נפלאים ורוב אנשי הצוות חמים ואוהבים ילדים.
  3. ציינת שיש חוג אמא וזה מבורך, אני שמחה שחיברת נכון בין תשומת לב שהילד צריך ממך לקושי שיש לו כרגע. חשוב לשים לב שכשאת עם הילד את באמת איתו, לא בסמארטפון, לא בענייני הבית, שאת משחקת איתו, מתבוננת בו, שיש ביניכם קשר עין ומגע של חיבוק והנאה. לפעמים בשבועות כאלה של קשיי פרידה, הילד זקוק ליותר מחוג אמא אחד ולכן ההמלצה שלי היא לפנות זמן יומי, אפילו של 20 דקות ולא לעשות כלום מלבד להיות איתו. לפעמים זו הדרך של הילד להגיד שהוא זקוק לזמן 1:1 גדול יותר – יכול להיות שכמה ימים של תשומת לב חיובית מוגברת לילד וזה מאחוריכם
  4. ילדים עצמאיים הם ילדים שסומכים על עצמם טוב יותר ולכן קל להם יותר להסתדר. תבדקי איך תוכלי להגדיל את העצמאות שלו (זה לא מספיק שהוא מתלבש לבד, יש עולם שלם של פעילויות ובחירות שכדאי להרחיב לילד שלך כי זה הצורך המרכזי שלו) תוכלי לקבל רעיונות לעצמאות בבלוגים של נבחרת המאמנות שמתמקדות בגיל הצעיר
  5. טקס פרידה צרו לכם טקס פרידה קבוע שיתקיים באותו האופן ע״י מי שלוקח את הילד לגן. זה יכול להיות שיר קבוע שבסופו אתם נותנים כיף, חיבוק ארוך ונשיקה במצח ואחריהם את הולכת לדרכך והוא לדרכו. לאלה ולי היה שיר קבוע ובסופו הייתי אומרת את המשפט ״שיהיה לך יום כתום״, מחביאה לה נשיקות בכל הגוף כדי שכשהיא תתגעגע, היא תוכל להיזכר בנשיקה שהחבאתי לה.
  6. אלבום תמונות הכיני לילד אלבום של תמונות בני המשפחה, אבא ואמא, אחים ואחיות וחיית מחמד אם יש, הכינו את האלבום יחד והניחו אותו בתיק הגן. כשהילד יתגעגע הוא יוכל להוציא את אלבום הכוח שלו והוא יעזור לו.
  7. אמרי לילד מי יגיע לאסוף אותו ומתי. ״אבא יגיע מיד אחרי שתסיימו לשחק בחצר ואחרי שתשבו לאכול פירות״, ככה הוא יודע למי לחכות, כל וודאות שתהיה לילד תעזור לו בהתמודדות.
  8. כדי לדובב את הילד לספר – הנה המלצות לכמה שאלות שאפשר לשאול אותו במקום ״איך היה בגן?״
    – עם מי שיחקת?
    – איפה ישבת? ליד הגננת או ליד יונתן?
    – מה למדת בגן?
    – מה עשית בחצר? טיפסת על המתקן? שיחקת בארגז? בבינבה?
    – יעל הסייעת היתה היום?
    – מה אכלת?
    כשאת שואלת, שבי לידו, הזמיני אותו לשבת עלייך ותהיי לחמש דקות שלמות רק איתו. אל תשאלי את כלללל השאלות האלה יחד אלא אחד בכל פעם ומכל תשובה, נסי להתעניין במה עוד קרה. הילד אולי לא יספר למה הוא בוכה בפרידה ואולי לא יענה לשאלות ששאלת אבל לחמש דקות הוא ירגיש שהוא כל עולמך וזה יתן לו עוד כוח לפרידה של מחר. אם הוא לא יספר כשתשאלי, אל תדאגי, הוא יספר במקלחת כשאת כבר עייפה מידי 🙂 אז תזכרי שהמשימה שלך לעזור לו וגייסי עוד חמש דקות סבלנות במקלחת הערב כשהוא מספר וכמובן , אל תתני לו להתחרות במה שקורה לך בוואטסאפ.

אני אשמח שתחזרי לספר לי כאן בתגובות אם ההמלצות עזרו ואם כן, איזה מהן.

בהצלחה אמא.

 

ספרים מומלצים:

  1. ספר הרגשות שלי || סטפני קוטוריה
    הספר הראשי מציע כמה רגשות וטכניקות מעשיות שיעזרו לילד להתמודד איתם. לספר הזה יש ספרונים קטנים יותר שכל אחד מהם מרחיב רגש אחר. ילד שיודע להסביר מה הוא מרגיש, יוכל לתאר ביתר קלות מה עובר עליו בגן.
  2. אדון גוף ואדון רגש || שירה שקד
    שירה שקד היא מטפלת באומנות ויצרה שיטה של חמישה שלבים לרגיעה, הספר יכול לסייע לחבר בין תחושות הגוף לרגשות ובעיקר לדרכי התמודדות
  3. טיפה של כוח || עדי עובדיה ישראלי
    במקום אלבום התמונות שהצעתי או החבאת נשיקות בגוף של ילד לפני הפרידה בבוקר, מציעה עדי טיפות קסומות וסודיות של כוח שהיא משאירה בכיסים של בגדיה של ביתה כשהיא נפרדת ממנה ליום שלם בגן
  4. מה עושים עם בעיה? || קובי ימאדה
    פרידה קשה בבוקר היא ״עוד״ בעיה שהילד מתמודד איתה, ככל שהוא יצליח להתמודד עם עוד בעיות, ככה יוכל לסמוך על עצמו יותר ולהפרד בקלות. האיורים הקסומים בספר הזה הופכים אותו לאחד האהובים עלי ביותר

 

 

 

 

כל כך טוב שבאת!

מה מחכה לך בפנים...

הכי קל להתחבר לאתר בית אמא מאמנת עם חשבון שכבר יש לך
יש לי חשבון היכנסי >

פתיחת תקלה

המחזור האחרון בליווי 12 מפגשים
עם אפרת מתחיל ב29.3
ההרשמה עכשיו!

שנתקדם?