אלכס פולופ
אלכס פולופ
מדריכת רכיבה טיפולית, מאמנת הורים ומחנכת ילדים על הרצף האוטיסטי. הסוסים מהווים סביבה חדשה ומיוחדת לחוויות והתנסויות חדשות ומחברים אותנו לתחושות הגוף, הרגשות והמחשבות שלנו. בואו למפגשי הורה וילד בחוות סוסים בגבעת נילי, במטרה לחזק את הקשר שלכם, להגביר את הביטחון העצמי, להעמיק ולשפר יחד את מיומנויות התקשורת ופתרון בעיות.

איך נוכל “לקבל” ילד סקרן, נלהב, משתף פעולה עם ביטחון עצמי וחוסן?

חיזוקים חיוביים הם כלים עצמתיים שיכולים לעזור להתחזק ולהתפתח.
הם מבוססים על עקרונות של פסיכולוגיה חיובית והמרכיבים הבסיסיים של התפתחות אישית.

שימוש בחיזוקים חיוביים נותן לנו המון כוח כמאמנים. זה נשמע מפתיע כי הרי זו גישה הפוכה מכח.
אני רוצה לשתף בחוויה שלי ובמסקנות מתוך עבודה כזאת עם סוסים שמלמדים אותי את השפה
הזאת שלאט לאט הופכת לדרך חיים.

בעזרת חיזוקים חיוביים אפשר ללמד סוס הכל! (בתנאי שהסוס מסוגל מבחינה פיזית
ושזה נכון מבחינה אתית לבקש ממנו).
דברים שנהוג לאמן בפחד והפחדה נלמדים מתוך הרצון של הסוס להרוויח משהו טוב.
כשהם מרוויחים את המשהו הזה שהם באמת נהנים הם מקבלים אישור חיובי שהם עשו את הדבר הנכון.

אין צורך ללחוץ, לדרבן ולהעניש סוס שיעשה פעולה זו או אחרת.
אין צורך בשוטים, חבלים, דורבנות או מתגים! בטח, הדברים האלה עובדים…
אבל אם באמת נחשוב על זה רגע, סוס שעובד כדי להימנע ממשהו (כאב, לחץ, עונש)
יתנהג בצורה שונה בהרבה מסוס שעובד כדי להרוויח משהו
ואין מה לדבר בכלל על החוויה הרגשית שלו.

תקשורת מבוססת חיזוקים חיוביים מאפשרת לנו לייצר שפה משותפת,
הסוס לומד שההתנהגות שלו מאפשרת לו להשפיע על העולם ולהשפיע עלינו ומניבה תוצאות חיוביות.
תופעות ״הלוואי״ של תקשורת כזו הן סוס ששמח לשתף פעולה, שנלהב ללמוד, שמפגין יותר סקרנות,
נינוחות, קירבה וביטחון. עוד תופעת לוואי נפלאה היא סקרנות ויצירתיות
שמובילה לסוס שמתאושש במהירות גם כשהוא נתקל בקושי.
גם החוויה שלי כמדריכה ומאמנת הרבה יותר טובה.

אני לא צריכה לרדוף ולשכנע אותם לבוא לעבוד איתי, אני מכירה אותם הרבה יותר וסומכת
עליהם והקושי המרכזי הופך להיות דווקא להיפרד או לעזור להם לחכות לאימון איתי.

זה מאוד מהפכני בעבודה עם סוסים כי אנחנו כל כך רגילים לעבוד איתם בלחץ והרפייה
אבל בתכלס אין יצור חי שחסין לכוחו של חיזוק חיובי.
וכל התוצאות החיוביות שציינתי לגבי הסוס מתקיימות גם עלינו.

מאתגרת אותך לנסות על בן הזוג או על הילדים!
תחשבי על משהו שהיית רוצה שהם יתחילו לעשות יותר או ישתפרו בו (נניח סידור חדר לצורך הדוגמא)
ובמשך השבועות הקרובים אסור לך לבקר או לתקן אותם לגבי זה (זה קשה אני יודעת).
במקום זאת, המטרה היא לשבח אותם
בהתלהבות כשהם עושים זאת בכלל!

“וואו איזה מסודר/אחראי/מתחשב אתה שהחזרת למקום! תודה!..”
וכשהם עושים את זה קצת יותר טוב מהרגיל, תעשי חגיגה יוצאת מגדר הרגיל
“אני לא מאמינה איזה ילד מסודר יש לי, אתה מארגן  את כל החדר?! זה מצריך חגיגה אמיתית!!
בא לך גלידה אחרי שתסיים? אתה עושה עבודה כל כך נהדרת!”

אני מוכנה להתערב על כל דבר שתתחילי לראות שינוי גדול בתדירות ובאיכות הפעולה הזו.
כולנו בסופו של דבר חיים למען אישור חיובי שהמאמצים שלנו אכן נכונים.
בין אם זה מחמאה, קבלת ציון טוב במבחן, או קידום בעבודה.
אם לא תהיה תוצאה חיובית לכל העבודה הקשה, או אפילו לפעולות הקטנות ביותר,
נעשה את הפעולה במינימום מאמץ ככל האפשר או פשוט לא נעשה אותה כלל.

אנו רגילים כל כך לדבר על מה לא עובד, לזהות בעיה ולנסות לתקן את הכישלון.
אני רוצה להציע שינוי לכיוון של הסתכלות חיובית,
לחיפוש של הכוחות וההצלחות, במגמה להעצימן וליצור אנרגיה חיובית לשינוי.

אחד העקרונות המנחים כדי לאפשר חוויה נעימה בעבודה עם סוסים זה לתת להם להשפיע ולבחור.
במחקרים נמצא שהיכולת לקבל מידה של שליטה
בחיינו חיונית לבריאות שלנו. וזה גם יכול להיות מפתח בבניית שיתוף פעולה אמיתי.
יש דרכים שונות לאפשר שליטה ובחירה לסוס (כמו גם לילד),
כמו ללמד אותו לאותת מתי להתחיל, ומתי הוא צריך הפסקה,
וכך להפחית הרבה מהסטרס ולהפוך אותם לשותפים פעילים.

אנחנו כמאמנים אחראיים על תהליך הלמידה ותוצאותיו. חשוב לשים לב ללומד
שנמצא מולי ולא זה שבציפיות שלי ולהתאים את הלמידה בהתאם לסיטואציה העכשוית.
זו משימה שלי לתכנן את הסביבה והתנאים כדי לאפשר הצלחה.
התנסויות רבות וחוזרות של הצלחה ותוצאות חיוביות בונה את תחושת המסוגלות.
ילד עם תחושת מסוגלות יוכל להתמודד בהצלחה גדולה יותר עם אתגרים.
וכשמדובר בסוסים שלומדים מתוך הצלחה ודרך חוויות חיוביות מרובות אלו סוסים נלהבים יותר,
רגועים יותר ובטוחים יותר.

החיים כמו החיים מזמנים לנו גם חוויות של כישלון ועונש וחשוב לציין שאלו גם דרכים
אפקטיביות ללמידה, רק שהחוויה הרגשית היא שלילית.
ולכן לטעמי, זו האחריות שלנו כהורים/ מאמנים/ מורים לתכנן סביבה ותהליכי למידה מתגמלים.
איך עושים את זה? על ידי התבוננות, סידור סביבתי תומך,
שימוש בחיזוק חיובי ומתן אפשרות לחזור על ההתנהגות המבוקשת.
זאת אחריות שלנו לשנות כשמשהו לא מצליח ולבדוק איך אפשר לייצר הצלחה.

אולי חסרה ללומד שלנו התנהגות והבנה בסיסית אחרת כדי להצליח ולרכוש
את המיומנויות המבוקשות?
למשל האם לימדנו את הילד שמשתטח עכשיו בקניון
דחיית סיפוקים בתנאים קלים יותר?

בבית למשל. זו אחריות שלנו ללמד אותם מה הם מצופים לעשות.
זו גישה שמעודדת אותנו להתבונן ולקחת בחשבון את ההתנסויות הקודמות
של האינדיבידואל שלפנינו, ללמוד להעריך חוויה רגשית, ובהתאם למצוא פתרונות.

החוויה של עבודה עם חיזוקים חיוביים הובילה לתוצאות מעוררות התפעלות עם
הסוס האישי שלי אבל הקסם האמיתי הוא בתהליך עצמו, בלמידה ובקשר שנוצר בדרך.

זוהי תקשורת שמעודדת סקרנות, יצירתיות, שיתוף פעולה, בטחון עצמי,
בטחון בסביבה ואמון. וזו דרך נהדרת לנהל תהליך למידה מתגמל ומהנה לסוסים ואנשים.

 

עוד תוכן רלוונטי
מה ההבדל בין אשמה הורית לאחריות הורית? ואיך הבחירה בין השתיים עושה הבדדל גדול על ההרגשה והתוצאות שלנו?
לפעמים בטירוף החיים צריך לעצור לרגע לשאול את עצמי מה אני רוצה? זה לא פשוט בכלל לעצור ובטח לא פשוט לעשות שינוי .
יש הרבה הורים שמקבלים דיווח מהגננת על כך שהילד הרביץ בגן, יש הרבה הורים שהיו עדים לאלימות במריבות בין אחים, ויש לא מעט הורים שחווים אלימות פיזית מצד הילדים שלהם. האמת היא שאני כאמא חוויתי את שלושתם. אני יודעת כמה התסכול גובר מפעם לפעם שאנחנו מבינים שההתנהגות הזו לא נעלמת….
קורסים רלוונטים
כל הרעיון בקורס הזה הוא לא לחשוב שהילד שלנו הוא איזה רובוט צייתן
שלא עושה טעויות
זה לא התפקיד שלנו
התפקיד שלנו הוא ליצור אווירה שתומכת בהתנהגות טובה שלהם,
תומכת בצמיחה שלהם,
תומכת בהם כשהם טועים הם אף פעם לא יהיו מושלמים
וגם לא אנחנו.
כל הרעיון בקורס הזה הוא לא לחשוב שהילד שלנו הוא איזה רובוט צייתן
שלא עושה טעויות
זה לא התפקיד שלנו
התפקיד שלנו הוא ליצור אווירה שתומכת בהתנהגות טובה שלהם,
תומכת בצמיחה שלהם,
תומכת בהם כשהם טועים הם אף פעם לא יהיו מושלמים
וגם לא אנחנו.

כל כך טוב שבאת!

מה מחכה לך בפנים...

הכי קל להתחבר לאתר בית אמא מאמנת עם חשבון שכבר יש לך
יש לי חשבון היכנסי >

פתיחת תקלה

המחזור האחרון בליווי 12 מפגשים
עם אפרת מתחיל ב29.3
ההרשמה עכשיו!

שנתקדם?