ליאת שחם
ליאת שחם
יש סוגים שונים של חוסר בטחון עצמי, לא את כולם קל לזהות. כמחנכת ומאמנת פגשתי ועזרתי להרבה מאוד הורים וילדים עם קשיים חברתיים, קשיי הסתגלות, קשיים לימודיים ורגשיים שהמקור שלהם היה חוסר ביטחון עצמי ותחושת מסוגלות נמוכה. אני כאן כדי לעזור לך לעזור לילד שלך להסתובב בעולם כשהוא בטוח בעצמו.

כך תעזרי לילד שלך להרגיש בטוח לקראת כיתה א’

המעבר לכיתה א’ מעסיק כמעט כל אמא שהילד שלה מסיים גן חובה.
זה מעבר מאוד שונה מכל מעבר אחר שהילדים שלנו עשו במעברים בין הגנים השונים.

יש פה מעבר פיזי – בית ספר גדול יותר מהגן, הרבה פעמים גם הכיתה הרבה יותר גדולה.
זה מעבר חברתי – לא בטוח שכל החברים שהם יקבלו את כל החברים שהם רשמו ברשימה,
וגם אם כן- יש פה התמודדות חברתית מחודשת.
ויש גם התמודדות עם המעבר בתחום הלימודים –
פתאום בכיתה א’ יש שיעורי בית, הם צריכים להיות בקצב לימודי מסוים, יש משימות, יש דרישות.

יש פה גם מעבר רגשי – שמבחינתי מאגד בתוכו את כל סוגי המעברים שציינתי פה,
כי צריך להסתגל לשינוים גדולים שיש בבית הספר ולא היו בגן.
למשל, מורות שמתחלפות במהלך היום, עוברים מכיתה אחת לכיתה אחרת בשיעורים השונים,.
חלוקה לכיתות ולא בטוח שהילד שלך יקבל את כל החברים שלו,
התמודדות עם הפסקות – ומה עושים בהם? ומה קורה אם אני לא מוצא מה לעשות בהפסקה?

הרבה מאוד התמודדויות שלפעמים לוקח זמן להסתגל להכל, וזו הסיבה שאני תמיד אומרת
שהסתגלות לכיתה א’ ממש לא מסתיימת אחרי החגים,
לפעמים היא מתחילה שם, ויכולה להמשך גם עד סוף השנה
.

בפוסט הזה אני רוצה לשים דגש על השינוי החברתי שילדים חווים בעבר מגן חובה לכיתה א’.

בכיתה א’ הכל יכול להשתנות, יש ילדים שעולים לכיתה א’ ומקבלים בכיתה שלהם את כל
החברים שרצו, יש כאלה שעולים רק עם חבר אחד.
יש ילדים שבכלל הגיעו לכיתה חדשה בעיר חדשה,
אבל מה שמשותף לכולם הוא שלכולם זו התחלה חברתית חדשה.

לכיתה אחת מתקבצים ילדים מגנים שונים, ופתאום כל ילד צריך למצוא את המקום החברתי שלו מחדש.
אין שום דבר וודאי או בטוח במעבר הזה, וחשוב להבין את זה כבר עכשיו
(רגע, לא להיבהל, כמו תמיד- יש לך הרבה מה לעשות כדי לעזור לילד/ה שלך- תכף נגיע לזה).

כמחנכת כיתה א’ לשעבר, ראיתי את זה הרבה – ילדים שנכנסים לכיתה א’ עם חברים טובים
יכולים למצוא את עצמם לבד, איך זה יכול להיות?
זה קורה לפעמים, כי החבר הטוב רוצה להכיר ילד אחר בכיתה,
ילד שהוא עוד לא מכיר, ונוצרות חברויות חדשות על חשבון הישנות.

יש ילדים שהיו בגן עם המון חברים, בכל יום הזמינו אותם אחר הצהריים ולא היה להם שום קושי חברתי,
ופתאום במעבר לכיתה א’ הם פשוט לא מוצאים את עצמם חברתית.
ילד כזה שהיה מוקף בחברים בגן, יכול למצוא את עצמו לבד בהפסקות מכמה סיבות:

1.יכול מאוד להיות שבאותה כיתה יש עוד ילד כזה אהוב שכולם רוצים להיות חברים שלו,
ואז הרבה מאוד ילדים הולכים לילד ההוא.

2.לפעמים הילד עצמו רוצה להכיר חברים נוספים חדשים מהכיתה, אבל לא יודע איך להתקרב
ומה להגיד להם, אז הוא נשאר עם החברים מהגן.
אבל עמוק בליבו מרגיש שאין לו חברים, כי מבחינתו הוא עוד לא הצליח להכיר את החדשים.

3.לפעמים יש שינוי אובייקטיבי- עברתם דירה או החבר הטוב שלו עבר דירה או כמו שכתבתי קודם,
החבר הטוב בוחר להכיר חברים חדשים והילד שלך לא יודע איך להתמודד עם זה.

כך או כך יש לך הרבה מה לעשות כדי לעזור לילד שלך חברתית, כבר עכשיו,
בין אם יש לו קושי חברתי ובין אם לא.
אני רוצה לעזור לך לחזק את הביטחון העצמי החברתי של הילד שלך כבר היום.

אז הינה 3 צעדים שאת יכולה לעשות כבר בגן חובה
כדי לעזור לילד שלך לצלוח טוב יותר את המעבר החברתי לכיתה א’:

1.בואו נבדוק מי החברים שלך – לפעמים לילדים יש תחושה סובייקטיבית שאין להם חברים,
למרות שבפועל הם משחקים עם המון ילדים, ולאחרים יש תחושה שיש להם המון חברים,
אבל בפועל אף אחד לא מזמין אותם אחר הצהריים.

כדי להתחיל לעזור לילד שלך כבר עכשיו, אני מציעה לכם לבדוק ביחד מי החברים של הילד/ה שלך.
את יכולה לשאול את הילד שלך מי מכל ילדי הגן חבר שלך? עם מי אתה משחק בחצר?
עם מי אתה משחק בפינת הבובות/בחול/בפינת היצירה?

אני גם אוהבת לכתוב את כל השמות שהוא אומר לי, אם הוא יודע לכתוב בעצמו-
את יכולה להציע לו להכין בעצמו את הרשימה, כשאת יושבת לידו כמובן.

אחרי שתסיימו להכין את הרשימה הזו, אני רוצה שתשאלי את הילד/ה שלך האם יש ילדים בגן
שהוא היה רוצה להכיר יותר מקרוב ועוד לא יצא לו להכיר אותם? האם יש ילדים בגן שהוא
היה רוצה להיות חבר שלהם?
האם יש ילדים בגן שהוא אף פעם א הזמין אחר הצהריים והיה רוצה להזמין אותם אליכם הבייתה?

וגם פה אני ממליצה לעשות רשימה.

כלומר עכשיו יש לכם 2 רשימות – אחת של כל החברים שלו,
ואחת של כל הילדים שהוא היה רוצה להכיר מקרוב ולהתחבר אליהם.

2.ימים קבועים לחברים-  אחרי שיש לכם 2 רשימות אפשר לעבור לשלב הבא והוא להחליט
על ימים קבועים בשבוע שבהם אתם מזמינים חברים אליכם הבייתה,

כבר עכשיו, כשהוא בגן. אני יודעת שיש הרבה אימהות שאוהבות להיות ספונטניות –
וזה חשוב, העניין הוא שפה אני ממש רוצה לייצר ריטואל חברים. בואי ניקח דוגמה-

נניח שהחלטתם שימי שלישי וחמישי הם ימים שמזמינים חברים –
זה אומר שהילד שלך בוחר איזה חבר להזמין בשלישי ואיזה חבר להזמין בחמישי.

מתי להזמין חבר טוב שלו, ומתי להזמין ילד שהוא רוצה להכיר טוב יותר.

3.בוחרים פעילות – אחרי שקבעתם באיזה ימים אתם מזמינים חברים הבייתה-
בכל שבוע תוכלו לבחור ולתאם עם החברים שיגיעו, ואז נשאר לילד שלך לבחור – במה הם ישחקו.

אין דבר יותר מתסכל לילדים לשמוע חבר שמגיע אליכם הביתה ואומר שמשעמם לו.
אני ממליצה לחשוב ביחד על כמה אפשרויות של משחקים שהילד שלך יכול להציע.

ממש כמו בנק של רעיונות של מה תעשו ביחד ביום שלישי כשהחבר יבוא אליך.
כשיש בנק של רעיונות- יש יותר ביטחון, כי אם החבר לא ירצה לשחק במשחק אחד, הילד שלך כבר ישלוף עוד רעיון.

וכן, יכול להיות שהחבר ישתעמם מכל המשחקים שתציעו לו, ואם זה יקרה –
תהיה לך הזדמנות ללמד את הילד שלך מה לומר ואיך להתמודד עם הסיטואציה החברתית הזו.

דרך הצעדים האלה את מתחילה כבר היום לחזק חברתית את הילד שלך.
את 3 הצעדים האלה אני ממליצה לעשות גם בתחילת כיתה א’ –
שוב לעצור ולבדוק מי החברים שלך בכיתה ואיזה ילדים אתה רוצה להכיר?
להחליט על ימים קבועים של הזמנת חברים ולחשוב על הפעילות שתעשו אחר הצהריים.

 

המעבר לכיתה א’ נראה לנו ממש פשוט, אבל הוא לא.

הילדים שלנו צריכים את העזרה שלנו, הם צריכים שנחזיק להם את היד במעבר החברתי הזה – ואנחנו צריכים להתחיל לעזור להם כבר מהיום.

אם יש לך שאלות, אם את רוצה להתייעץ- אני כאן בשבילך.

ליאת שחם.

עוד תוכן רלוונטי
אין אמא שלא רוצה שהילד שלה יהיה בטוח בעצמו. אם את קוראת את הפוסט הזה אז כנראה שגם את רוצה. אבל רגע – עצרת לשאול את עצמך באמת – מה זה ילד בטוח בעצמו? מה זה אומר ילד שמחובר לרצונות שלו, לשאיפות שלו, לקול הפנימי שלו? בספרה של אליס מילר…
“אני מתלבטת אם לאבחן את הבן שלי, כי אני מפחדת שיתייגו אותו” ככה התחילה השיחה שלנו.   היום זו בכלל לא שאלה בעיני, אבל כשעלתה השאלה אם לאבחן את הבן שלי גם אני התלבטתי מאוד, ואפילו חששתי מאבחנה כזו. בעיקר חששתי כי, במחשבה שלי, אם יש לזה כותרת אז זהו…
ואפילו שזה סיבוב שני שלי, זה ילד אחר, וזה תהליך חדש ואחר שאני עוברת איתו. ואפילו שכבר סיבוב אחד עבר בהצלחה, זה לא מונע ממני להרגיש מפעם לפעם כמה אני נחשלת, ונכשלת.
קורסים רלוונטים
כל הרעיון בקורס הזה הוא לא לחשוב שהילד שלנו הוא איזה רובוט צייתן
שלא עושה טעויות
זה לא התפקיד שלנו
התפקיד שלנו הוא ליצור אווירה שתומכת בהתנהגות טובה שלהם,
תומכת בצמיחה שלהם,
תומכת בהם כשהם טועים הם אף פעם לא יהיו מושלמים
וגם לא אנחנו.
כל הרעיון בקורס הזה הוא לא לחשוב שהילד שלנו הוא איזה רובוט צייתן
שלא עושה טעויות
זה לא התפקיד שלנו
התפקיד שלנו הוא ליצור אווירה שתומכת בהתנהגות טובה שלהם,
תומכת בצמיחה שלהם,
תומכת בהם כשהם טועים הם אף פעם לא יהיו מושלמים
וגם לא אנחנו.

כל כך טוב שבאת!

מה מחכה לך בפנים...

הכי קל להתחבר לאתר בית אמא מאמנת עם חשבון שכבר יש לך
יש לי חשבון היכנסי >

פתיחת תקלה

שנתקדם?