“מה? גם זה קשור להפרעת קשב?
נו באמת, די
לא יכול להיות שעל כל דבר
את תגידי לי שאני צריכה להבין אותו
ושהוא לא אשם.
גם לא סביר שלא משנה מה שקורה
ומה שהוא עושה
הוא יאשים את הפרעת הקשב שלו”.
זה מה שאמרה לי אמא מתוסכלת
לילד עם הפרעת קשב, בכאב ודמעות.
כל כך קשה לה עם ההתנהגות של הילד שלה.
הוא צועק, הוא רב עם האחים שלו, הוא עושה בלגן בבית
ופשוט אי אפשר לשאת את זה עוד.
מרוב קושי, היא כבר לא מצליחה לזכור מה היא אוהבת בו.
היא לא יכולה להצדיק אותו יותר בפני האחים שלו
והיא מרגישה שהוא הורס את המשפחה שלהם.
ואז היא התחילה לבכות,
על כל הציפיות שטיפחה עבור הילד שלה
כבר כשהיה בבטן
והיא כבר לא מאמינה שאי פעם יתממשו;
על עצמה שהיא נקרעת בין הרצון להבין אותו
ולהיות אמא טובה עבורה ולתת לו מה שהוא צריך
לבין הרצון ומשאת הנפש שלה שהמשפחה שלה
תהיה שמחה ורגועה ואוהבת, שהיא כבר לא
מצליחה לדמיין אפילו שאי פעם יתמששו.
והיא בכתה כשהיא סיפרה לי במבוכה
שהיא רק מחכה לזמנים שהוא לא נמצא בבית,
לשקט הזה שמשתרר כשהוא לא באיזור.
לשלווה, ליכולת לנהל שיחה ברוגע.
וכן, היא יודעת שקשה גם לו,
שהוא בסך הכל ילד טוב.
אבל, די !
נמאס לה כבר מהתירוץ הזה שלילד יש הפרעת קשב.
כמו שאמרתי לאמא הזאת,
בואו נתחיל מההתחלה ונעשה סדר בדברים.
לפני הכל, חשוב לדעת
שלהיות הורה לילדים עם הפרעת קשב זה קשה,
זה מאתגר מאוד, לא פעם מתסכל ומאכזב
וזה כואב בלב, מאוד, ובמיוחד
כשאנחנו רואים שלילד קשה,
כשאנחנו מבינים שהוא
לא בא לעשות רע בכוונה
ועוד יותר כואב כשאנחנו לא מצליחים להכיל אותו
ושוב ושוב ושוב מבקרים אותו
ושוב ושוב ושוב כועסים עליו
ושוב ושוב ושוב פוגעים בו,
מתוך המצוקה שלנו אל מול ההתנהגויות שלו
וכן, חשוב לדעת ולהבין
שיש הרבה התנהגויות שקשורות להפרעת קשב.
חלק הן תולדה ישירה של ההפרעה
כמו למשל נטייה לשכוח דברים
בגלל זיכרון עבודה מוגבל
או קושי בתכנון וארגון
כי התפקודים הניהוליים האלו
לא עובדים כל כך טוב
או קושי להתניע משימה משעממת
כי למוח חסר דופמין
כדי לגייס מאמץ לביצוע המשימה
וחלק הם התנהגויות ומנגנוני פעולה
שהתפתחו בעקבות הפרעת הקשב
כתגובה לחוויות החיים של האדם.
לדוגמא הימנעות מהתנסויות חדשות
וביצוע פעולות או משימות
כשאין הצלחה מובטחת
או פעולה מתוך ריצוי של אחר
כדי לקבל תשומת לב חיובית
ולהימנע מלחוות עוד ועוד ביקורת
אז תכלס מה זה אומר?
זה אומר שהרבה מההתנהלות השוטפת
של ילדים עם הפרעת קשב
נובעת מהעובדה שהפרעת קשב היא בעצם
הפרעה ביכולת הניהול העצמי,
כתוצאה משוני במבנה ובתפקוד המוח,
אשר גורמת לקושי בשימוש בכישורים הניהוליים.
ואם לא היה ברור,
אז הפרעת הקשב לא נובעת מחינוך חסר או לקוי
או מהשפעה רעה של הסביבה.
ומה עוד חשוב לזכור?
העובדה שמישהו מאובחן עם הפרעת קשב
לא אומרת שעל כל דבר אפשר וצריך להגיד
“זה בגלל הפרעת הקשב” ולהסתפק בזה.
כי הפרעת קשב היא סיבה ולא תירוץ
וזה לא אומר ש”ככה זה” ו”ככה הוא” ואין מה לעשות.
“אוקי, נניח שהבנתי ואני מקבלת את מה שאת אומרת”
אמרה לי המתאמנת, “מה אני עושה עם זה עכשיו?
כי ככה אי אפשר להמשיך”.
בשלב הזה היה לי ברור שאנחנו יכולות להתחיל לעבוד ברצינות
שהיא רוצה לעזור לילד שלה, לעצמה ולמשפחה שלה.
היא רוצה שהילד שלה ידע שהוא אהוב ורצוי,
היא רוצה לשמור על הלב שלו,
היא רוצה לעזור לו להצליח ולהרגיש טוב עם עצמו
והיא רוצה שהמשפחה שלה תחזור להיות
משפחה חמה ואוהבת ומלוכדת
כשהוא חלק בלתי נפרד ממנה.
יצאנו לעבודה וזה מה שעשינו בתהליך האימון שלה:
השלב הראשון היה ללמוד להכיר את הילד,
כלומר להבין מי הילד בלי הפרעת הקשב השלו
ומה הפרעת הקשב הביאה איתה לחיים שלו ושל המשפחה שלנו.
ואז ללמוד להבין מתי הפרעת הקשב מפריעה יותר
ומתי הפרעת הקשב נוכחת פחות.
ואז המשכנו בהיכרות עם החוזקות של הבן שלה
והיא התחילה לראות במה הוא כן טוב
והיא התחילה להתאמן בלחפש את החיובי שבו
והיא גם התחילה לעבוד על הקשר שלהם.
הם התחילו לבלות ביחד, לייצר חוויות משותפות,
לחדש את ההיכרות ביניהם מנקודת ראות חדשה.
זה לא היה קל בהתחלה.
הוא לא תמיד רצה לבלות איתה,
אבל היא לא ויתרה עליו ומצאה את הכוחות והדרך
לרקום בעדינות ובהתמדה את האמון ביניהם.
ככל שמערכת היחסים ביניהם התחזקה
היא הצליחה לעזור לו להאמין בעצמו
והיא הצליחה ליישם את הכלים שהיא למדה
בתהליך האימון כדי לעזור לו לפתח אסטרטגיות פעולה מועילות.
כשסיימנו את התהליך
היא סיפרה שהם תכננו חופשה משפחתית,
שהוא היה שותף פעיל בתכנון שלה,
כי סוף סוף נעים להם ביחד
והם יודעים מה לעשות כמתעוררים אתגרים.
מה שקרה במשפחה הזו הוא לא קסם.
זו תוצאה של נחישות והתמדה מתובלים באהבה.
וזה מה שקורה בתהליכי אימון של הורים לילדים עם הפרעת קשב.
כשההורים לומדים להבין מה עומד מאחורי הכותרת הזו “הפרעת קשב”,
איך המוח של אנשים עם הפרעת קשב עובד,
ובעיקר מה זה אומר ספציפית על הילד שלהם,
הם יכולים ללמוד איך לעזור לו,
איך לחזק את הערך והביטחון העצמי שלו
ואיך ללמוד ביחד איתו איזה אסטרטגיות
יעזרו לילד שלה לתפקד כמו שהוא רוצה
כדי שיוכל להשיג איזו מטרה שהוא רוצה.
ומה שעוד עושים בתהליכי האימון
זה ללמוד איך לתקשר לאחרים את הפרעת הקשב,
ואם ומה הסביבה יכולה לעשות כדי לייצר הצלחה.
לפעמים כל מה שצריך מהסביבה
זה קבלה והפחתת ביקורת,
במיוחד ביקורת על שימוש באסטרטגיות מועילות,
ולפעמים צריך עזרה אקטיבית מהסביבה.
רוצים לדעת אם תהליך אימון לאנשים עם הפרעת קשב יתאים לכם?
מוזמנים לפנות אלי דרך האתר
או בווטסאפ בטלפון 054-5761133