כשהילד שלנו נכנס לבית הספר ובאיזשהו אופן גם בית הספר נכנס אלינו הביתה.
הילדים מגיעים הביתה עם חוויות, סיפורים, יצירות וגם עם משימות, עבודות ושיעורי בית.
המשפט “יש לך שיעורי בית” הוא פסקול חיינו. נסו להיזכר, כמה פעמים שמעתם אתם, בעצמכם,
את המשפט הזה בחייכם? בין אם יצא מהפה של ההורים שלכם או אפילו שלכם..
בהרבה בתים, שיעורי הבית הן כמו הקש ששובר את גב הגמל. אחר הצהריים, זהו פרק זמן יחסית קצר,
אליו מתכנסים כמות גדולה של אתגרים, שלל משימות, סידורים, חוגים וחברים.
ובתוך כל זה נכנס גם בית הספר. או יותר נכון נכנסים – שיעורי הבית.
לרובנו, שיעורי הבית יוצרים דיסוננס בין הערכים והאמונות שלנו. מצד אחד חשוב לנו שהילד שלנו י
צליח בלימודים וחשוב לנו שיעמוד בדרישות של בית הספר.
אך מצד שני, שיעורי הבית מחרבים לא פעם את אחה”צ ואת הקשר שלנו.
מצד אחד עומד הערך של אחריות הלמידה, הנחישות, השאיפה להשגיות והצלחה ומצידו
השני מערכת היחסים שלנו, ערך הכבוד לאחד, המשפחתיות, העצמאות של…
וכשהערכים שלנו מתנגשים, אנחנו מבולבלים.
זוכרת אותי ואת אבא שלי יושבים ליד שולחן האוכל, כשחוברת חשבון פתוחה והוא מלא בכוונה
טובה ומלא שיטות לפתרון הבעיה החשבונית אך במקום להתעסק בבעיות שבחוברת,
בנינו מתחילה בעיה שמסתיימת באבא מתוסכל במטבח וילדה מתוסכלת בחדר ומי יודע מתי הם יפגשו?
כהורים אנחנו רוצים לעזור להם להצליח בלימודים. ולעיתים מוצאים את עצמנו בסוף “משחקים”
את משחק החיים שלהם ופותרים עבורם את הבעיות – מדברים עם המורה,
כותבים עבורם את התשובות ואפילו נותנים להם ציונים ופרסים.
חשבו רגע עליכם, חוזרים מעוד יום בעבודה.. היה לכם יום עמוס ומלא עניינים.
איך הייתם מרגישים אם הטלפון היה מצלצל בזמן שאתם יושבים על הספה או משחקים עם הילדים,
ומישהו שואל – תגיד הגשת את הדו”ח??
אתם הרי כבר בבית?! מה זה קשור עכשיו?
ובדיוק כמונו גם הילדים. כבר למדו כל היום.. מה זה קשור עכשיו?!
לחלקם אפילו היה יום עמוס ומלא עניינים, לחלקם אולי גם היה קשה ומעייף ולחלקם אולי זה פשוט משעמם..
אז מה עושים? הנה שיעורי הבית שלנו ההורים.
וכמו לכל בעיה יש 3 שלבים לפתרון:
- יש לנו בעיה – הציגו את הבעיה באופן עובדתי ולא שיפוטי.
למשל, “אני שמה לב שכשיש לך שיעורי בית, קשה לך להתיישב ולהכין אותם..” - הגיבו באמפתיה– כשאנחנו אמפתיים לקושי שלהם זה קודם כל מייצר חיבור ומעביר את המסר:
אני איתך. אני מבינה אותך. “אתה יודע, אני זוכרת שלי היה מאוד מתסכל להכין שיעורי בית כשהייתי בגילך,
איך אתה מרגיש כשיש לך שיעורי בית?”. - אמרנו שלכל בעיה יש לפחות 3 פתרונות אפשריים.. חשבו יחד על דרכים לפתור את הבעיה.
הציעו אתם רעיונות ותנו גם לו להציע. רעיונות לפתרון שיגיעו ממנו יהיו משמעותיים יותר.
התאמנו על הפתרון שהוסכם להכנת שיעורי הבית.
הוא מתאמן על הדרך שבחר ואתם מתאמנים על העזרה הקטנה ביותר עבורו.
ועוד דבר אחד חשוב – תנו להם לספר לכם על שיעורי הבית. במקום לשאול ולתזכר שוב ושוב על השיעורים.
שיעורי בית אומנם נועדו בעיקר לתרגול ואימון של החומר הנלמד בכיתה.
אך היום מחקרים מראים, כי האימון החשוב הוא לא על למידת הידע עצמו אלא על איך ללמוד ידע.
אימון בעצמאות, חשיבה יצירתית ומציאת דרכים לפתרון בעיות.
ואני כאן יחד אתכם, לאורך כל הדרך… אל בית הספר.
גיל.