אלכס פולופ
אלכס פולופ
מדריכת רכיבה טיפולית, מאמנת הורים ומחנכת ילדים על הרצף האוטיסטי. הסוסים מהווים סביבה חדשה ומיוחדת לחוויות והתנסויות חדשות ומחברים אותנו לתחושות הגוף, הרגשות והמחשבות שלנו. בואו למפגשי הורה וילד בחוות סוסים בגבעת נילי, במטרה לחזק את הקשר שלכם, להגביר את הביטחון העצמי, להעמיק ולשפר יחד את מיומנויות התקשורת ופתרון בעיות.

5 סיבות למה מומלץ לילדים על הרצף האוטיסטי לעבוד עם סוסים?

סוסים עושים טוב לגוף ולנפש! הימצאות בקרבתם, טיפול בהם ורכיבה באוויר הפתוח הם גורמי שמחה מוכחים…

מחקרים מצאו שאינטראקציות עם סוסים גם עשויות לשפר באופן ניכר תפקודים בתחום התקשורתי, החברתי וההתנהגותי.
לכן אין פלא כי רופאים רבים ממליצים לשלב רכיבה טיפולית כחלק מן המערכת הטיפולית למגוון קשיים.

הרכיבה הטיפולית מתייחסת לרכיבה כמו גם לפעילויות מונחות עם סוסים מהקרקע,
כאשר המטרה היא שיפור איכות החיים של המטופלים.
היא מיועדת לילדים ולבוגרים אשר סובלים מלקויות פיזיות, קוגניטיביות, רגשיות, פסיכיאטריות או התנהגותיות.

אני אדון כאן ב- 5 יתרונות של עבודה עם סוסים עבור ילדים על הרצף האוטיסטי:

  1. חיבור רגשי – עבודה עם סוסים יכולה לעזור לילדים ללמוד לזהות ולנהל את הרגשות שלהם בסביבה בטוחה ומבוקרת.
    ילדים על הספקטרום האוטיסטי יכולים בקלות להרגיש מנותקים או מודרים ממצבים חברתיים שרובנו לוקחים כמובן מאליו.
    הסוס הוא חבר תומך ועדין שהילד יכול לסמוך עליו בזמן שהוא מנסה משימות ומיומנויות חדשות.

חלק מהמפגש כולל טיפול בסוס כך שהילד מקבל הזדמנות לחוות את תפקיד המטפל. הסוס שאפשר ללמד אותו דברים,
לרכוב עליו, לטפל בו ולסמוך עליו, מאפשר הזדמנות לחוות וללמוד מגוון רגשות חדשים
(כגון אמפתיה, יכולות תקשורת חיובית עם האחר, תחושת מסוגלות והשפעה ואחריות סביבתית)
שלאחר מכן אפשר להעביר גם לאינטראקציות עם אנשים אחרים. מתוך התקשורת הפיזית
למשל של הברשה, גירוד, חיבוק או טפיחה הילד לומד לקשר בין פעולות טיפול לחיבה.

בנוסף לרגשות הישירים שהמפגש מייצר אפשר ללמוד על רגשות גם באופן אגבי ועקיף
בעזרת שיקוף הרגשות של הסוס דרך שפת הגוף שלו.

קשר זה יכול לעזור לשפר מיומנויות חברתיות ותקשורתיות ביחסים עם בני משפחה ומטפלים.

 

  1. יתרונות תחושתיים – סוסים מציעים חוויה חושית ייחודית ונותנים מענה לצורך בתנועה ריתמית, קבועה ומרגיעה.
    התנועות, הצלילים והמרקמים יכולים לעזור לילדים על הרצף האוטיסטי ללמוד לווסת את החושים שלהם,
    מה שיכול לעזור להם לנהל טוב יותר את התנהגותם ורגשותיהם.

הסוס מהווה שילוב בין עוצמה לבין עדינות ולכן נחשב בעיני רבים לחיה אצילית במיוחד.
תכונות אלו עוזרות לסוס לקבל בשלווה את התנהגותו החריגה של הילד
ומתוך הכלה זו גם הילד נרגע ופנוי ללמוד דברים חדשים.

בעת הרכיבה והטיפול בסוס נוצר מגע פיזי בין הילד לסוס שמחזק את התחושות הסנסו מוטוריות.
לשבת יציב על סוס כרוך במוטוריקה עדינה וגסה כאחד; תנודות חוזרות ונשנות גורמות לגוף לחפש את האיזון,
ומשחרר רצפטורים במוח. הילד מקבל משוב חושי מתוך תנועת הסוס, עובד על פיתוח שרירים כדי להצליח להישאר באוכף,
ולומד מוטוריקה עדינה דרך החזקת המושכות והכוונת הסוס.
כל החושים מופעלים על ידי שינויים במקצב, במהירות ובפניות שהסוס עושה.

הרכיבה על הסוס מצריכה יכולת מוטוריקה מורכבת
ולכן מסייעת לחיזוק השרירים ומעודדת יציבות, שיווי משקל וקואורדינציה.

 

  1. מפחית עצבנות ומשפר את מצב הרוח – הסביבה עצמה מפחיתה גירויים,
    השקט של המרחבים הפתוחים מעניק תחושה של רוגע.

אי היכולת לבטא את עצמך כראוי יכולה להיות מתסכלת עבור כל אחד, אבל כאשר זה חלק מחיי היומיום של ילד,
זה יכול לגרום לבעיות התנהגותיות ולעצבנות.
מחקרים מראים שרכיבה על סוסים יכולה להפחית באופן משמעותי את העצבנות הן באופן מיידי והן בטווח הארוך.

ילדים רבים על הרצף מאובחנים גם עם רגישות יתר או תת רגישות אשר מקשים עליהם
לעכב את תגובותיהם או לתת את מלוא תשומת הלב שלהם למשימה.
החוויה הקצבית של רכיבה על סוסים עשויה להרגיע תסימנים אלה ולהפיג את התסכול.

בנוסף, סוסים נוטים להיות בעלי מזג רגוע ולעשות תנועות איטיות ויציבות יחסית
לחיות טיפול אחרות דבר המשרה יציבות וביטחון עבור הילד.

  1. מיומנויות תקשורת – סוסים מספקים סביבה לא שיפוטית, בטוחה וצפויה בה ילדים יכולים לתרגל מיומנויות תקשורת,
    סוציאליזציה וויסות רגשי.
    ילדים יכולים ללמוד לפתח מערכות יחסים עם הסוסים, להבין את שפת הגוף שלהם,
    וללמוד לתקשר באמצעות קול, מגע ושפת גוף.

חלק מהילדים על הרצף האוטיסטי יכולים להתקשות בפיתוח כישורי השפה שלהם. למעשה,
ייתכן שחלק מהילדים לא יוכלו לתקשר עם מילים כלל, בעוד שלאחרים יהיה דיבור מוגבל מאוד
ועלולים להיאבק במשמעות של מילים וביצירת מבני משפטים.
אחד היתרונות העיקריים של טיפול בשילוב עם סוסים הוא ההזדמנויות הרבות לתרגל תקשורת ושפה.
הסוס שמגיב לתנועותיו של הרוכב עליו מחזק את ההבנה של הילד כי יש בו יכולת לגעת באחר, להשפיע עליו ולכוון אותו.

רכיבה טיפולית מייצרת מסגרת בה הילד חייב להשתמש ביכולותיו התקשורתיות כדי להתקדם.
למשל, עליו להבין כי צריך לתקשר עם הסוס כדי להעביר לו את רצונותיו,
ושכדאי גם להיות קשוב למדריך כדי לא להיפגע ולשמור על בטיחות.
הילד יכול ללמוד לתת הנחיות בסיסיות לסוס ולהרגיש תחושת הישג כשהסוס מגיב להנחיות הללו.
סיבה ותוצאה אלו יכולים לעזור לו להבין את החשיבות של תקשורת מילולית.
היחסים בין הסוס לילד נרקמים ללא מילים מוגדרות והופכים עם הזמן לקשר בטוח ומחזק.

ללמוד לרכב פרושו ללמוד שפה חדשה המבוססת על תקשורת לא מילולית הבנויה מרצפים של תנועות מאורגנות.
התקשורת הלא-מילולית הזאת בין הסוס לרוכב כוללת את העובדה שסוסים משקפים כל הזמן את שפת הגוף של הרוכב
ומגיבים עליה ורוכבים לומדים לעבוד בסינכרון עם הסוס.
הלמידה הזאת עשויה לגלוש גם אל התקשורת של הילדים כשאינם נמצאים על הסוס.

  1. ביטחון עצמי- טיפול בסוס דורש אחריות משמעותית וגם מתגמלת.
    ככל שילדים מפתחים מיומנויות חדשות ומתקדמים, הם יכולים לצבור ביטחון עצמי והערכה עצמית.

השהייה בחוות הסוסים והרכיבה על הסוס מעניקה לילדים על הרצף האוטיסטי חוויה חיובית במיוחד.
מדובר במקום שהופך די מהר לסביבה בטוחה – דבר חשוב מאוד לילד, שלומד תוך מספר מפגשים
מועט שהוא יכול לסמוך על הסוס ועל המדריך, ובמקביל להיות הוא עצמו על כל המורכבות שבו.

הסוס מקבל את הילדים כמו שהם, ללא שיפוט או ביקורת כלשהי, ומצליח להשרות בהם שלווה עמוקה במיוחד.
המוכנות שלו לקבל הנחיות וללמוד מהילד שעובד איתו, מקנה תחושת שליטה מבורכת ואמונה בעצמו וביכולותיו.
הרכיבה הטיפולית מאפשרת התמודדות עם קשיים מגובנים ומספקת חוויות הצלחה המובילות לשיפור הדימוי
והביטחון העצמי ולחיזוק אמונו בכוחותיו וביכולתו להתמודד עם קשיים, אתגרים ומגבלות.

בסך הכל, עבודה עם סוסים יכולה להיות פעילות מועילה ביותר לילדים עם אוטיזם.
זה יכול לעזור להם לפתח מיומנויות חדשות, לווסת את רגשותיהם ולקבל תחושת אחריות והערכה עצמית.

בבסיס העבודה הטיפולית שאני מציעה, מתקיים המפגש בין אדם לסוס.
אני מאוד מאמינה בשילוב ההורים בפעילות. יחד לומדים להתבונן על עצמנו ועל הסוס ברגע המפגש,
לזהות עם מה אנחנו מגיעים למפגש היום, מה הם המשאבים והמכשולים.

לומדים את שפת הגוף של הסוס והצרכים שלו היום. עצם המפגש עם הסוס יש בו חוויה מרפאת בעיניי.
כך גם מרחב החווה, הטבע שמסביב, עונות השנה ומזג האויר המשתנה משמעותיים לא פחות ומהווים את חדר הטיפולים.

 

יש לך שאלה? אני כאן.

אלכס.

עוד תוכן רלוונטי
אין אמא שלא רוצה שהילד שלה יהיה בטוח בעצמו. אם את קוראת את הפוסט הזה אז כנראה שגם את רוצה. אבל רגע – עצרת לשאול את עצמך באמת – מה זה ילד בטוח בעצמו? מה זה אומר ילד שמחובר לרצונות שלו, לשאיפות שלו, לקול הפנימי שלו? בספרה של אליס מילר…
מה ההבדל בין אשמה הורית לאחריות הורית? ואיך הבחירה בין השתיים עושה הבדדל גדול על ההרגשה והתוצאות שלנו?
לפעמים בטירוף החיים צריך לעצור לרגע לשאול את עצמי מה אני רוצה? זה לא פשוט בכלל לעצור ובטח לא פשוט לעשות שינוי .
קורסים רלוונטים
כל הרעיון בקורס הזה הוא לא לחשוב שהילד שלנו הוא איזה רובוט צייתן
שלא עושה טעויות
זה לא התפקיד שלנו
התפקיד שלנו הוא ליצור אווירה שתומכת בהתנהגות טובה שלהם,
תומכת בצמיחה שלהם,
תומכת בהם כשהם טועים הם אף פעם לא יהיו מושלמים
וגם לא אנחנו.
כל הרעיון בקורס הזה הוא לא לחשוב שהילד שלנו הוא איזה רובוט צייתן
שלא עושה טעויות
זה לא התפקיד שלנו
התפקיד שלנו הוא ליצור אווירה שתומכת בהתנהגות טובה שלהם,
תומכת בצמיחה שלהם,
תומכת בהם כשהם טועים הם אף פעם לא יהיו מושלמים
וגם לא אנחנו.

כל כך טוב שבאת!

מה מחכה לך בפנים...

הכי קל להתחבר לאתר בית אמא מאמנת עם חשבון שכבר יש לך
יש לי חשבון היכנסי >

פתיחת תקלה

המחזור האחרון בליווי 12 מפגשים
עם אפרת מתחיל ב29.3
ההרשמה עכשיו!

שנתקדם?